Wat u moet doen bij een bedrijfsongeval
Bij een bedrijfsongeval moet u ervoor zorgen dat het slachtoffer passende hulp krijgt. Ook als een medewerker uitglijdt in een net gedweilde kantine en een been breekt of als iemand een hartaanval krijgt tijdens het werk, spreken we van een bedrijfsongeval. Check deze zes punten.
1. Bedrijfshulpverlening
Bij een bedrijfsongeval moet u natuurlijk eerst de bedrijfshulpverlening (BHV) inschakelen om eerste hulp aan het slachtoffer te verlenen. Alarmeer tegelijkertijd de hulpdiensten, zodat zij zo snel mogelijk ter plaatse zijn.
2. Melden
U moet een bedrijfsongeval bij de Arbeidsinspectie melden als het blijvend letsel tot gevolg heeft, als het tot een ziekenhuisopname leidt of een dodelijke afloop heeft. Poli-bezoek telt dus niet.
3. Onderzoek
Na een meldingsplichtig bedrijfsongeval voeren inspecteurs van de Arbeidsinspectie onderzoek uit. Om de oorzaak en toedracht van het ongeval te kunnen vaststellen, is het belangrijk dat u zo min mogelijk veranderingen aanbrengt aan de plek des onheils.
4. Nazorg
Medewerkers die bij een ernstig of traumatisch ongeluk betrokken zijn, gaat dat niet in de koude kleren zitten. Soms kampen zij nog lange tijd met fysieke of psychische problemen. Zorg dus ook voor de collega's van het slachtoffer.
5. Sancties
Om een bedrijfsongeval te voorkomen, moeten uw medewerkers zich natuurlijk aan de veiligheidsinstructies houden. Iemand die de regels – ondanks meerdere waarschuwingen – aan zijn laars lapt, mag u sancties opleggen.
6. Aansprakelijkheid
Bij een bedrijfsongeval is de werkgever meestal aansprakelijk. Ook kan de ziektekostenverzekeraar van de medewerker zijn zorgkosten terugvorderen (regresrecht). Er moet dan wel sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van de werkgever.