Verplichte e-facturatie voor Rijksoverheid
Per 1 januari 2017 moeten zowel overheden als het bedrijfsleven actief e-facturen gaan eisen van hun leveranciers. De leveranciers van de Rijksoverheid krijgen de voortrekkersrol: zij moeten per 1 januari 2017 via inkoopovereenkomsten verplicht e-facturen indienen. Daarna volgen de mede-overheden en het bedrijfsleven in eigen tempo.
De verwachting is dat door de verplichtstelling van het verzenden van elektronsiche facturen Nederland dit versneld zal doen en daardoor kan profiteren van de voordelen. Bij e-factureren gaan gegevens digitaal van de ene administratie naar de andere administratie over. Dit is minder foutgevoelig dan wanneer een administrateur hiervoor handelingen verricht. Naast dit voordeel, is er ook een financieel voordeel: uw organisatie bespaart op aanmaak, druk- en frankeerkosten. Bovendien vermindert het volledig geautomatiseerde proces van bestelling tot betaling tussen handelspartners de administratieve drukte. De totale administratieve lastenbesparing wordt geschat op € 10,7 miljoen.
Maak gebruik van Digipoort
Ook het mkb moet van de elektronische facturering bij overheidsopdrachten kunnen profiteren. Er is daarom aangesloten op een aantal gebruiksvriendelijke systemen. Zo kunt u voor het versturen van facturen naar de Rijksoverheid bijvoorbeeld gebruikmaken van Digipoort. Dit is een elektronisch postkantoor van de overheid dat de berichten ontvangt, de controle op een aantal vereisten verzorgt en de ontvangst bevestigt.