Veilig werken stimuleren met werkbuddies
Jongeren krijgen vaker te maken met een bedrijfsongeval dan hun oudere meer ervaren collega’s. Het delen van kennis en ervaring kan helpen bij het verminderen van ongelukken op het werk. De campagne ‘Werkbuddies’ biedt hierbij ondersteuning.
Jaarlijks komen gemiddeld 19.000 jongeren tussen de 15 en 24 jaar bij de spoedeisende hulp terecht na een arbeidsongeval. Gemiddeld overlijden acht jongeren per jaar aan een ongeluk op het werk. Jongere werknemers raken eerder betrokken bij een ongeval dan hun oudere collega’s die meer praktijkervaring hebben. Met de campagne ‘Werkbuddies’ wil VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) het aantal arbeidsongevallen onder jongeren terugdringen.
Kennis en ervaring binnen de organisatie houden
De campagne ‘Werkbuddies’ stimuleert kennisoverdracht van oudere werknemers op hun jongere collega’s. Jonge werknemers worden één op één gekoppeld aan oudere werknemers die hun kennis en ervaring delen. Veilig werken wordt op deze manier bespreekbaar gemaakt, waardoor veilig gedrag door jong en oud wordt beheerst en het aantal ongevallen afneemt.
Door oude werknemers hun kennis te laten delen met jonge collega’s, blijft hun kennis en ervaring ook behouden binnen de organisatie. Dit is met het oog op de vergrijzing en de uitstroom van ervaren specialisten steeds belangrijker. U kunt uw organisatie op de website van de campagne ‘Werkbuddies’ aanmelden voor deelname.