U kunt nu al wennen aan eHerkenning
eHerkenning vervangt pas op 1 januari 2011 het bestaande DigiD voor bedrijven. Maar nu al kunt u het ‘superwachtwoord’ voor communicatie met de overheid aanvragen. Vanaf volgend jaar kunt u met eHerkenning inloggen bij veel overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en Agentschap NL. Als u eHerkenning nu al aanvraagt, kunt u de nieuwe inlogmethode bij wijze van pilot uittesten bij uw eventuele aanvraag van een WSBO(Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk)- verklaring.
De kans is groot dat u enkele wijzigingen moet doorvoeren in uw administratieve organisatie voordat u eHerkenning in uw onderneming kunt invoeren. Het grote voordeel van eHerkenning – één manier om bij alle overheidsinstanties in te loggen – is ook direct het grote nadeel van het systeem. Heeft een werknemer eenmaal het identificatiemiddel en de bijbehorende code, dan kan hij namens uw onderneming ook bij overheidsinstellingen inloggen waar hij helemaal niets mee te maken heeft. Met DigiD voor bedrijven was dat anders, aangezien daar veel minder instanties aan deelnamen.
Identificeren hoe u wilt
Afhankelijk wat binnen uw onderneming het handigste is, kunt u zich met eHerkenning identificeren op welke manier u wilt. Een speciale token is een mogelijkheid, maar ook sms of vingerprintscan zijn een optie. Naast een identificatiemiddel, moet u een
formulier invullen wie namens uw onderneming gebruik mogen maken van eHerkenning.