Preventiemedewerker is niet eindverantwoordelijk
De preventiemedewerker is een medewerker die de werkgever ondersteunt bij zijn taak om te zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden in de organisatie. De preventiemedewerker is niet eindverantwoordelijk voor veiligheid en gezondheid op het werk. Dat is en blijft de werkgever!
Een preventiemedewerker - ook wel 'arbocoördinator' genoemd - heeft volgens de wet drie taken:
1. (mede) uitvoeren en opstellen van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
2. adviseren van en nauw samenwerken met de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT);
3. uitvoeren van preventietaken.
Extra beschermd
Ieder bedrijf met werknemers moet een preventiemedewerker hebben. Bij een organisatie met minder dan vijftien werknemers mag de werkgever zelf als preventiemedewerker fungeren. Bij grotere organisaties is de preventiemedewerker in principe een ‘gewone' medewerker die naast zijn normale werkzaamheden de taken van een preventiemedewerker uitvoert. De preventiemedewerker is extra beschermd door de wet. Zo mag hij niet ontslagen of benadeeld worden als de werkgever het niet eens is met zijn adviezen. Hij kan dan namelijk de kantonrechter inschakelen en de werkgever trekt dan vaak aan het kortste eind. De werkgever mag een preventiemedewerker wel ontslaan als deze zijn taken slecht uitvoert.
Werkgever zelf eindverantwoordelijk
Uiteindelijk is en blijft de werkgever zelf eindverantwoordelijk voor veiligheid en gezondheid op het werk. Hij kan niet een werknemer aanwijzen als preventiemedewerker om er zelf vervolgens volledig van af te zijn. Hij moet namelijk wel actieve steun verlenen om de preventiemedewerker zijn werk te laten doen. Ook moet de preventiemiddelen de tijd, middelen, overleg en opleiding krijgen om zijn werk te kunnen doen.