Positiever oordeel over privacy bij arbodienst
Werknemers zijn over het algemeen tevreden over hun contacten met de arbodienst. Uit onderzoek van branchevereniging OVAL (Organisatie voor vitaliteit, activering en loopbaan) blijkt dat dit geldt voor ruim twee derde van de werknemers. Ook de privacy van werknemers kwam aan bod: een kleine driekwart van de werknemers is tevreden met de manier waarop de bedrijfsarts en de casemanager omgaan met vertrouwelijke medische gegevens.
Uit het onderzoek (pdf) dat werd uitgevoerd in opdracht van OVAL (de brancheorganisatie van arbodiensten en interventiebedrijven) blijkt dat de meeste werknemers (70%) contact hebben met de bedrijfsarts. Daarbij geeft driekwart van de werknemers aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de bedrijfsarts. Over de casemanager is 72% (zeer) tevreden.
Werknemer krijgt voldoende tijd van bedrijfsarts en casemanager
Tijdens het contact met de bedrijfsarts of casemanager van de arbodienst voelden de werknemers zich serieus genomen en gerespecteerd. Verder waren werknemers tevreden over de gemaakte afspraken en vonden dat de bedrijfsarts of casemanager voldoende tijd voor hun beschikbaar stelde. Daarmee was de algemene waardering van zowel de bedrijfsarts als de casemanager positief.
Arbodienst moet medische gegevens vertrouwelijk behandelen
De resultaten laten zien dat 5% van de werknemers niet tevreden is over de manier waarop arbodiensten met hun medische gegevens omgaan. Uit de resultaten van het Meldpunt Verzuimbegeleiding van FNV Bondgenoten bleek juist dat casemanagers, werkgevers en verzuimbedrijven de privacy van werknemers regelmatig schenden. Volgens OVAL staan de privacy en kwaliteit van de dienstverlening echter hoog op de agenda binnen de branche. OVAL heeft onderaan het onderzoeksrapport (pdf) een vergelijking opgenomen tussen de resultaten van het eigen onderzoek en dat van FNV.