Ondanks crisis toch meer stages voor mbo’ers
Het midden- en kleinbedrijf biedt het grootste deel van de stages voor mbo’ers aan. Ook is het totaal aantal stagecontracten met 14.000 gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).
In het eerste kwartaal van het schooljaar 2013-2014 is het aantal gestarte stages en leerbanen met 14.000 toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit de SBB Barometer december 2013 (pdf). De SBB peilt ieder kwartaal de beschikbaarheid van het aantal stage- en leerbanen in het mbo. De resultaten laten zien dat het midden- en kleinbedrijf (mkb) een belangrijke rol speelt in de beroepspraktijkvorming in het mbo. Van het totaal van ruim 480.000 stages en leerbanen per jaar stelt het mbk het grootste deel beschikbaar. Ruim de helft van de leerbedrijven heeft twee tot tien medewerkers. 7% van de leerbedrijven is een middelgroot bedrijf. En maar 2% van alle leerbedrijven heeft meer dan 250 werknemers.
Passende werkzaamheden en praktijkbegeleiding
Als erkend leerbedrijf zorgt u ervoor dat er in de toekomst voldoende vakmensen zijn. U moet werkzaamheden bieden die passen bij de beroepsopleiding en een deskundige praktijkopleider moet de leerlingen begeleiden. Het kenniscentrum van uw sector bepaalt aan welke eisen u precies moet voldoen om erkend te worden. Ondanks de economische crisis is het totaal aan erkende leerbedrijven naar 227.000 bedrijven gestegen.
Leerbedrijf motiveert ook eigen personeel
Uit onderzoek blijkt dat erkende leerbedrijven het opleiden van mbo-leerlingen zien als investering in vakmanschap in de branche en de toekomst van de eigen organisatie. Mbo-leerlingen opleiden, garandeert de kwaliteit en instroom van nieuwe medewerkers. Daarnaast geven leerbedrijven aan dat opleiden van studenten zorgt voor een betere aansluiting op het beroepsonderwijs. Het motiveert het eigen personeel en verhoogt de kwaliteit van werken. Veel praktijkopleiders bij leerbedrijven vinden dat opleiden van jonge mensen meerwaarde geeft aan het eigen werk.