Lunchritten zijn zakelijke kilometers
De kilometers die uw werknemer met een auto van de zaak maakt om thuis te gaan lunchen, moet u aanmerken als zakelijke kilometers. Dat heeft de Hoge Raad onlangs bevestigd. Staatssecretaris Weekers van Financiën liet eerder weten dat hij het hier niet mee eens is. Hij vindt dat alleen de ritten van het woonadres naar het werkadres en andersom aan het begin en het einde van de werkdag moeten vallen onder woon-werkverkeer.
In het bericht ‘Lunchritten zijn toch privékilometers’ heeft u kunnen lezen dat de discussie over de zakelijkheid van lunchkilometers was ontstaan naar aanleiding van een rechtszaak. In die zaak ging het om een directeur-grootaandeelhouder (dga) die tussen de middag naar huis ging om te lunchen. De dga was van mening dat de lunchkilometers zakelijke kilometers waren, waardoor hij onder de grens van vijfhonderd privékilometers bleef en dus geen bijtelling hoefde toe te passen. De inspecteur was het hier niet mee eens en legde een naheffingsaanslag op.
Frequentie speelt geen rol
De rechtbank en het gerechtshof in Arnhem gaven eerder al hun oordeel over de lunchkilometers. Zij waren van mening dat de kilometers voor woon-werkverkeer zakelijke kilometers zijn. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak de werknemer reist tussen het werk en de eigen woning.
De staatssecretaris was het niet eens met deze uitkomst en tekende beroep in cassatie aan tegen de uitspraak van het gerechthof. Volgens de Hoge Raad geven de wet en de jurisprudentie geen enkele reden om aan te nemen dat de ritten in de middagpauze tussen woning en werk niet zakelijk zijn. Ook de ritten tussen de woning en het werk die in de loop van de dag plaatsvinden, moeten dus worden gerekend tot het woon-werkverkeer.
Hoge Raad, 11 november 2011, LJN: BU3782