LinkedIn breidt reactiemogelijkheden uit
LinkedIn wil graag wat meer interactie tussen gebruikers creëren. Het heeft daarom de traditionele ‘like’ nu uitgebreid met een aantal nieuwe icoontjes. Sommige daarvan mikken eerder op het sociale dan op het zakelijke aspect.
Traditioneel konden gebruikers van zakelijke netwerksite LinkedIn al op anderen reageren (tool) met het overbekende duimpje. LinkedIn vond echter dat alléén deze optie in het huidige landschap wat te karig was. Daarom zijn er vier nieuwe icoontjes toegevoegd die gebruikers bij berichten van anderen kunnen aanklikken. Twee ervan zijn inhoudelijk, namelijk icoontjes voor ‘dat maakt me nieuwsgierig’ en ‘dat geeft me meer inzicht’. De andere twee liggen eerder op het sociale vlak, namelijk een hartje en applaudisserende handen.
Reacties wijzen de weg
Volgens LinkedIn hebben gebruikers zelf de weg gewezen bij het instellen van deze nieuwe icoontjes. Ze zijn ontstaan naar aanleiding van reacties die nu al onder berichten geplaatst worden, vaak bestaand uit één of twee woorden. Die vallen uiteen in twee groepen, aldus LinkedIn: gebruikers die professioneel nieuws delen en gebruikers die vertellen wat ze geleerd of ervaren hebben. Verder experimenteert LinkedIn (tool) met live video voor bijvoorbeeld persconferenties of adviezen.