Digitale afspraken werkzoekenden en UWV
Per 1 juli 2012 gaat UWV digitaal afspraken maken met werkzoekenden over hun rechten en plichten. Dit gebeurt via de digitale Werkm@p, die bereikbaar is door in te loggen met DigiD. Besluiten over het recht op een uitkering of toeslag en beslissingen op bezwaar blijft UWV – in tegenstelling tot eerdere berichtgeving op deze site – gewoon op papier versturen.
Voor u als werkgever verandert er voorlopig niets. U hoeft dus ook niet bij UWV aan te geven dat u officiële besluiten per post wilt ontvangen, want die blijft UWV gewoon op papier versturen. Op deze manier wordt voorkomen dat gevoelige informatie over (werknemers binnen) de organisatie bij collega's of buitenstaanders terecht kan komen.
Verzuim digitaal melden
Werknemers kunnen op dit moment al digitaal een WW-,WWB- of WIA-uitkering aanvragen. Vanaf 1 juli 2012 gaat de digitalisering voor werkzoekenden nog een stap verder doordat UWV werkzoekenden via de Werkm@p digitaal gaat informeren over hun rechten en plichten. Als werkgever kunt u sinds enige tijd verzuimmeldingen digitaal doorgeven aan UWV. Hierover heeft u eerder kunnen lezen in het bericht ‘Met Digi-ZSM snel en simpel verzuim melden’.