Checklist helpt u bij pensioencommunicatie
Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek kunt u voortaan gebruikmaken van een algemene pensioenchecklist. De checklist helpt u om de werknemer van basisinformatie over zijn pensioen te voorzien en hoort bij de zogenoemde Pensioen 1-2-3 die per 1 juli 2016 verplicht is.
De werkgeverschecklist heeft betrekking op laag 1 van communicatie-instrument Pensioen 1-2-3. Binnen dit onderdeel gaat het om het verstrekken van gegevens over de eigenschappen van de pensioenregeling. Deze basisinformatie komt ter tafel tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek en is op dit moment nog in de startbrief (tool) te vinden. Er wordt ook gewerkt aan een tweede checklist. Deze tweede checklist kunt u gebruiken als u een gesprek heeft met een werknemer die binnenkort met pensioen (tools) gaat.
Het algemene voorbeeld van de pensioenchecklist is ontwikkeld door de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars en is te vinden op pensioen123.nl. Samen met uw pensioenuitvoerder kunt u de checklist op maat maken.
Pensioen 1-2-3 is tot 1 juli 2016 niet verplicht
Sinds 1 juli 2015 mogen pensioenuitvoerders al vrijwillig gebruik maken van Pensioen 1-2-3. Het idee hierachter is dat zij hierdoor alvast kunnen anticiperen op de nieuwe regels uit de Wet pensioencommunicatie. Deze wet brengt – door de invoering van Pensioen 1-2-3 – veranderingen aan in de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling. Pensioenuitvoerders moeten per 1 juli 2016 de Pensioen 1-2-3 aanbieden. Informatie die in laag 2 en 3 verplicht wordt, moet de werknemer op de website van de pensioenuitvoerder kunnen vinden.