8 tips voor een goede e-mail
18 augustus 2017
Het grootste deel van de schriftelijke communicatie met zakenrelaties verloopt bij de meeste organisaties per e-mail. De uiterlijke kenmerken van een e-mailbericht zijn misschien wel belangrijker dan de inhoud van het bericht.
Als een zakenrelatie een e-mailbericht ontvangt met een onverzorgde opmaak, is de kans groot dat het bericht wordt aangemerkt als spam. Waar moet u op letten als u een e-mail opstelt?
- De afzender van de e-mail (uw organisatie) moet duidelijk weergegeven zijn. Neem ook contactgegevens op in de e-mail.
- Een filmpje, een geluidsfragment of een animatie trekt de aandacht van de klant naar de tekst van de e-mail.
- Zorg voor een pakkende onderwerpregel. De aandacht van de lezer moet meteen gegrepen worden.
- Spammers stoppen nogal eens virussen in de bijlage. Gebruik dus geen bijlage van een acquisitiebericht als dat niet nodig is.
- De klant ziet uw e-mail (tool) als eerste in zijn previewscherm. Houd de lay-out daarom overzichtelijk.
- De klant kan beschikken over een provider die uw e-mail in een klein scherm weergeeft, nadat het bericht is geselecteerd. Niet alle tekst past in dit scherm, zorg dus dat het begin van de tekst pakkend is!
- Voordat de klant de e-mail opent zal hij controleren of er sprake is van spam. Met een formele lay-out en stijl van de e-mail maakt het bericht een betrouwbare indruk.
- Kies een leesbaar lettertype (tool), zoals Arial, Calibri of Verdana.