Pensioenchecklist voor werkgevers online

De eerste pensioenchecklist is gepubliceerd. Het gaat om een werkgeverschecklist die past bij Pensioen 1-2-3, de nieuwe opbouw van pensioeninformatie die per 1 juli 2016 de huidige startbrief vervangt. U kunt de checklist na de indiensttreding van een werknemer gebruiken voor het verstrekken van basisinformatie over de pensioenregeling.

De gepubliceerde pensioenchecklist is ontwikkeld door de pensioensector en heeft betrekking op laag 1 van Pensioen 1-2-3. Binnen dit onderdeel gaat het om het verstrekken van informatie over de eigenschappen van de pensioenregeling (basisinformatie). Deze gegevens komen ter tafel tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek en worden op dit moment nog verwerkt in de startbrief (tool). Er wordt nog gewerkt aan een tweede checklist. Deze tweede checklist zal gericht zijn op de situatie waarin u in gesprek gaat met een werknemer die binnenkort met pensioen (tools) gaat.

Toepassing van Pensioen 1-2-3 is al mogelijk

Laag 2 en 3 moet de werknemer op de site van de pensioenuitvoerder terug kunnen vinden, deze informatie wordt niet uitgedeeld. Sinds 1 juli 2015 mogen pensioenuitvoerders al vrijwillig gebruik maken van Pensioen 1-2-3. De ratio hierachter is dat zij hierdoor alvast kunnen anticiperen op de nieuwe regels uit de Wet pensioencommunicatie. Deze wet brengt – door de invoering van Pensioen 1-2-3 – veranderingen aan in de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling.   

Stel gratis uw vraag over de nieuwe opbouw van pensioeninformatie

MKB Adviesdesk

Heeft u vragen over de nieuwe opbouw van pensioeninformatie, dan kunt u deze gratis stellen aan de adviseurs van de adviesdesk. U ontvangt binnen één werkdag reactie en binnen vijf werkdagen een antwoord op maat. Stel direct uw vraag