Pas op voor burn-out bij gebruik van LinkedIn
Steeds meer werknemers maken dagelijks gebruik van Twitter, Facebook, LinkedIn en andere sociale media. Door de enorme informatiestroom die zij op deze manier te verwerken krijgen, ligt het gevaar van een burn-out al snel op de loer. Vooral voor werknemers boven de dertig is al deze informatie maar moeilijk behapbaar.
Als de werknemers in uw organisatie regelmatig gebruikmaken van Twitter, Facebook en LinkedIn verwerken zij dagelijks al snel meer dan honderd berichten. Jongere werknemers kunnen hier over het algemeen goed mee omgaan. Zij zijn gewend aan deze enorme stroom van informatie. Voor werknemers van boven de dertig vormt dit echter een probleem. Zij hebben vaak moeite om een keuze te maken uit de informatie die ze toegestuurd krijgen. Ze laten zich als het ware overspoelen en willen met alle informatie die ze ontvangen ook daadwerkelijk iets doen. Jongere werknemers zijn beter in het kiezen welke informatie ze willen gebruiken en wat ze links kunnen laten liggen. Hierdoor houdt deze groep meer grip op de informatiestroom. Dit is belangrijk, want de regie in handen houden, schijnt een belangrijke bijdrage te leveren aan een gevoel van geluk.
Op één taak richten is beter
Een andere reden waarom het gebruik van sociale media bijdraagt aan een burn-out is dat mensen al gauw gaan multitasken. Om overspannenheid te voorkomen, is het echter beter als medewerkers hun aandacht richten op één taak. Voorkom dus dat ze bezig zijn met het schrijven van een rapport en ondertussen zitten te netwerken op LinkedIn.