2.12. In de praktijk
Aan de slag gaan met de Eisenhowermatrix is simpel en laagdrempelig. In het kader hieronder ziet u een voorbeeld van hoe u taken indeelt.
Voorbeeld taken indelen in kwadranten
- Kwadrant 1 (urgent en belangrijk): iemand uit uw projectteam staat aan uw bureau. De resultaten van een onderzoek dat u heeft laten uitvoeren zijn niet binnengekomen. Uw collega heeft de rapportage vandaag nog nodig anders is de deadline onhaalbaar. U draait meteen het nummer van het onderzoeksbureau.
- Kwadrant 2 (niet urgent en belangrijk): een belangrijke relatie wil met u lunchen om bij te praten. U spreekt een zakenlunch met hem af voor over twee weken.
- Kwadrant 3 (urgent en niet belangrijk): uw telefoon gaat over: het is een collega. Hij blijkt een verzoek te hebben dat iemand anders makkelijk kan oppakken, dus u vraagt hem te mailen naar die persoon.
- Kwadrant 4 (niet urgent en niet belangrijk): tijdens het bekijken van uw inbox ziet u een nieuwsbrief binnenkomen die u graag leest. U kunt uw tijd beter besteden en bewaart de nieuwsbrief voor een rustig moment.
Het is als organisatie cruciaal om in kaart te brengen waar de organisatie voor staat en daar vervolgens transparant over te zijn naar de stakeholders toe. Dit is immers het bestaansrecht van een organisatie.
Heldere koers
Als de missie en visie helder zijn, kan een organisatie in ‘woelige tijden’ terechtkomen, maar kan zij deze onrust aan omdat iedere werknemer weet wat van hem of haar wordt verwacht. Een heldere koers helpt hen gemotiveerd en betrokken te blijven en dat helpt de organisatie om de storm te trotseren.