Veelvoorkomende vormen van digitale oplichting
Oplichters werken steeds geraffineerder. Dit kan de gegevens van een organisatie en werknemers in gevaar brengen. De OR kan de bestuurder en achterban wijzen op de gevaren.
Gevoelige bedrijfsinformatie en gegevens van werknemers moeten goed beschermd zijn. De OR kan de bestuurder en werknemers attenderen op gevaren zoals nepmails van oplichters voorzien van malware (tool) die ontvangers gegevens afhandig proberen te maken. De Fraudehelpdesk noemt de meest gebruikte smoezen in nepmails. Hoewel dit soort mails vaak inspelen op privéaangelegenheden, komen de berichten ook vaak binnen op zakelijke accounts. Werken werknemers met privéapparatuur, dan is de kans mogelijk nog groter dat ze er toch een keer intrappen. Cybercrime is dan ook een groot bedrijfsrisico’s (tool).
Veelvoorkomende vormen van oplichting
De OR kan de bestuurder en de achterban wijzen op de volgende veelvoorkomende pogingen van oplichters om gevoelige gegevens in handen te krijgen:
- Winactie: malafide advertentiebureaus melden in een mail dat de ontvanger in de prijzen gevallen is (denk aan NS-dagkaarten, een tegoedbon voor Ikea, een Volkswagen Polo). De ‘prijswinnaars’ zullen deze prijzen nooit ontvangen maar dat blijkt pas na het invullen van gegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer.
- Account verifiëren: oplichters versturen een phishingmail met daarin de constatering dat er iets mis zou zijn met een account van de ontvanger (bankrekening, kledingwinkel, telefoonabonnement of muziekdienst). De link in de mail om het zogenaamde account te herstellen, leidt naar een nagemaakte pagina. Oplichters komen zo aan de inloggegevens van de gebruiker en kunnen ermee aan de haal gaan.
- Boete: een nepmail namens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) met het dringende verzoek om een zogenaamd nog openstaande verkeersboete zo snel mogelijk te voldoen om gevangenisstraf te voorkomen. Het vermelde rekeningnummer is echter van de oplichters en niet van het CJIB.