Manager moet ook bijzondere arbeidsvoorwaarden managen
Werknemers onderhandelen steeds vaker met de werkgever over persoonlijke invulling van hun arbeidsvoorwaarden. Het is de taak van de manager om ervoor te zorgen dat die individuele arbeidsvoorwaarden niet tot scheve gezichten van collega’s leiden.
Het toekennen van individuele arbeidsvoorwaarden voor werknemers kan onder omstandigheden leiden tot jaloezie, afgunst en conflicten op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van de Franse ISÉG School of Management, waarin deze afspraken ook wel idiosyncratic deals of i-deals worden genoemd. Collega’s zullen deze bijzondere arbeidsvoorwaarden makkelijker accepteren als goed is onderbouwd waarom ze noodzakelijk zijn.
Niet elke i-deal vergt evenveel onderbouwing
Financiële beloningen zoals bonussen vergen meer motivatie dan andere voorzieningen, zoals voor flexibel werken (tool). Daarnaast worden bijzondere arbeidsvoorwaarden voor zelfstandig opererende werknemers beter geaccepteerd door collega’s dan voor werknemers die binnen een team opereren.
Eerlijk en transparant arbeidsvoorwaardenbeleid
Bij het voeren van een arbeidsvoorwaardenbeleid is transparantie en eerlijkheid essentieel. Vertrouwelijke informatie lekt toch vaak uit en oneerlijkheid leidt tot wantrouwen als werknemers achter de waarheid komen. De manager heeft een belangrijke rol bij het in goede banen leiden hiervan. Hij moet:
- zorgen voor een eerlijk beloningsbeleid (tool) door bijzondere arbeidsvoorwaarden te motiveren met objectieve argumenten;
- oplossingen bedenken voor praktische problemen van bijzondere arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld bij de coördinatie van werktijden;
- zorgen voor een heldere communicatie naar het team.