Manager moet balanceren tussen doelen en dienen
Voor werknemers staat goede begeleiding en coaching door hun manager hoog op hun verlanglijstje. Managers hechten over het algemeen echter meer belang aan het behalen van de gestelde doelen van de organisatie, de afdeling of het team. Zij moeten de balans zien te vinden tussen die doelen en de behoeften van hun medewerkers.
Managers weten niet altijd wat hun team bezighoudt. Uit onderzoek door leverancier van personeelssoftware Protime blijkt dat de meerderheid (58%) van de 1.000 ondervraagde werknemers vindt dat hun werkgever niet genoeg betrokken en onvoldoende op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties.
Behoefte aan betere communicatie
Werknemers willen meer coaching (tools) en feedback (e-learning) van hun manager. Van de ondervraagden meent 48% zijn werk beter uit te voeren als hij meer feedback zou krijgen van zijn direct leidinggevende. Bijna een derde wil meer gecoacht worden. Ook de communicatie verloopt onvoldoende. Volgens 39% van de werknemers die meededen aan het onderzoek communiceert hun manager te eenzijdig.
Uit het onderzoek blijkt ook dat managers meer belang hechten aan het behalen van de gestelde doelen binnen de organisatie dan in de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Daar sturen ze dan ook op. Dit matcht in veel gevallen niet met de wensen van de werknemers, voor wie de persoonlijke ontwikkeling (tools) vooropstaat.
Nadruk op coaching en feedback
Om meer aan de wensen van medewerkers tegemoet te kunnen komen, en ze te stimuleren beter en productiever in hun werk te zijn, moeten managers hun manier van leidinggeven bijstellen. Ze moeten van een doelstellingsgericht leiderschap naar een meer dienende vorm overgaan, waarbij coaching en feedback geven meer naar voren komen. Als werknemers zich gewaardeerd voelen en voldoende sturing krijgen, zal dat uiteindelijk ook de organisatiedoelen weer ten goede komen.