Haal het maximale uit netwerkbijeenkomsten
Beurzen, congressen en doelgroepbijeenkomsten zijn uitgelezen plekken om mensen te ontmoeten die een goede toevoeging voor uw netwerk kunnen zijn. Wie het maximale uit zijn netwerk wil halen, moet op bezoekers durven afstappen en daarna ook aan de slag met relatiebeheer.
Bij een kennismaking tijdens een netwerkbijeenkomst is het voor beide partijen zaak om een goede indruk te maken en te bespreken wat zij in de toekomst misschien voor elkaar zouden kunnen betekenen. Dat klinkt niet heel ingewikkeld. Toch vinden veel werknemers en ondernemers netwerken (e-learning) moeilijk of hebben het idee dat het niet werkt. Drie tips kunnen helpen bij het bouwen aan een netwerk.
Maak een plan
Bedenk van tevoren wat het doel is als u naar een plek gaat waar u kunt netwerken. Wilt u uzelf of de organisatie profileren? Wilt u ideeën op doen? Of ontbrekende schakels aan uw netwerk toevoegen? Zo netwerkt u niet alleen doelgerichter, maar komt u ook zelfverzekerder over.
Stap uit uw comfortzone
Het is niet alleen belangrijk om niet afwachtend in uw eentje bij de koffietafel te blijven staan, ook blijven kletsen met de vertrouwde collega met wie u gekomen bent, draagt niet bij aan een groter netwerk. Iedereen vindt het spannend om op een vreemde af te stappen. Spreek met uzelf (of met die collega) af dat u met minimaal drie mensen praat en contactgegevens uitwisselt.
Houd connecties warm
Spreek af een keer koffie te drinken en verder te praten als u een veelbelovend contact heeft gelegd. Connect op LinkedIn en mail of bel na verloop van tijd eens om te vragen hoe het gaat met de promotie, de start van de eigen onderneming of eventueel de hond die een operatie moest ondergaan. Bij relatiebeheer (tools) hoort ook het tonen van betrokkenheid en interesse. Benader iemand niet pas als u iets nodig heeft, maar juist ook als u mogelijk iets voor de ander kunt betekenen.