Bonussen belonen juist verkeerd gedrag
Veel ondernemingsraden bemoeien zich meer en meer met beloning en bonusbeleid. Bestuurders zeggen dat bonussen wel móeten om goede werknemers te krijgen. Maar volgens recent onderzoek wordt met bonussen juist het verkeerde gedrag beloond. Sommige werknemers krijgen bijvoorbeeld ook bonussen als hun werkgever achteraf niet tevreden bleek te zijn. Het behalen van targets is blijkbaar iets anders dan goed werk afleveren.
Dit concludeert organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, die afgelopen maandag promoveerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Voor zijn promotie-onderzoek (pdf) ondervroeg hij 1500 werknemers van banken in binnen- en buitenland. Bankiers worden afgerekend op vooraf gestelde doelen en dat werkt vaak averechts. Bij ongeplande gebeurtenissen, zoals de crisis in Griekenland, zouden bankmanagers hun planning moeten wijzigen maar dat doen ze meestal niet. In februari publiceerde de Erasmus Universiteit een vergelijkbaar onderzoek waaruit blijkt dat de noodzaak voor bonussen een 'zelfgecreëerde mythe' is.
Beter bonussenbeleid
Zoals u kon lezen in het bericht 'Behoorlijk tijd voor bonussenbeleid' van OR Rendement doet uw bestuurder er goed aan een helder bonussenbeleid op te zetten. Daarin kan bijvoorbeeld staan dat uw organisatie bij geen winst geen bonus uitkeert. Dat is net zo logisch als dat er bij geen winst geen winstdeling is voor de werknemers. Is er wel winst en haalt iedereen de expliciete doelstellingen, dan is het gerechtvaardigd bonussen te geven.