Nieuw plan uit de praktijk voor bijtellingstarieven
Onlangs kwam de autobranche met een alternatief plan voor de bijtellingstarieven. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft laten weten dat hij dit alternatieve plan niet wil negeren. Deze week volgt er een debat in de Tweede Kamer.
Er is vanuit de Tweede Kamer en de autobranche veel kritiek gekomen op de nieuwe autoplannen van staatssecretaris Wiebes van Financiën voor 2016. De kritiek ontstond omdat veel minder auto’s van het lage bijtellingstarief zouden kunnen profiteren. Veel leaserijders zouden bij het leasen van een nieuwe auto meer belasting moeten gaan betalen. Als salarisadministrateur moet u immers loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden over de bijtelling van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. Wordt de bijtelling hoger, dan geldt dat dus ook voor de verschuldigde belasting.
Tegenvoorstel vanuit de Kamer
Als tegenvoorstel presenteerden de VVD en de PvdA een alternatief plan, waarbij er vijf bijtellingstarieven zouden gelden voor de bijtelling van leaseauto’s: 4%, 15%, 18%, 22% en 25%. Leaseauto’s zouden daardoor minder snel in de hoogste bijtellingscategorie terechtkomen. De autobranche en milieuorganisaties waren het echter niet eens met dit plan en zijn daarom met een alternatief gekomen.
Alternatief vanuit de praktijk
Volgens deze nieuwe plannen wordt de opbouw van de bijtellingstarieven als volgt:
- 4% voor auto's zonder CO2-uitstoot
- 15% voor auto's met 1 tot en met 50 gram CO2 per kilometer
- 21% voor auto's met 51 tot en met 106 gram CO2 per kilometer
- 25% voor auto's met meer dan 106 gram CO2 per kilometer.
Volledig elektrische auto’s moeten volgens de nieuwe plannen ook vrijgesteld worden van motorrijtuigenbelasting. Voor een plug-in-hybride zou slechts 50% motorrijtuigenbelasting moeten gelden. De staatssecretaris gaat serieus kijken naar de plannen van de autobranche en milieuorganisaties. Het geplande overleg met de Tweede Kamer over deze autoplannen moet uitsluitsel geven.