Horizontaal toezicht kent nog knelpunten
Uit een evaluatie van het functioneren van het zogenoemde ‘horizontaal toezicht’ binnen de Belastingdienst is gebleken dat deze manier van werken absoluut een verbetering is. Voor het mkb zijn er nog wel een aantal knelpunten.
De Belastingdienst wil steeds meer overstappen op horizontaal toezicht. Hierbij maakt uw onderneming vooraf afspraken met de fiscus en gaat die er vervolgens van uit dat de aangiftes die u heeft ingediend, correct zijn. Als er iets wijzigt in uw onderneming, moet u hier zelf melding van maken. Bij verticaal toezicht controleert de Belastingdienst uw onderneming vooral achteraf door middel van vragenlijsten, boekenonderzoeken en bedrijfsbezoek. Maar hier stapt de fiscus dus steeds meer van af.
Belastingdienst en ondernemingen begrijpen elkaar beter
Op verzoek van staatssecretaris Weekers van Financiën heeft de commissie Stevens bekeken hoe het fenomeen horizontaal toezicht in de praktijk werkt bij de Belastingdienst. Uit het eindrapport (pdf) dat de commissie over het onderzoek presenteerde, blijkt dat de overstap naar horizontaal toezicht een verbetering is. Het zorgt ervoor dat de Belastingdienst en ondernemingen elkaar beter begrijpen.
Horizontaal toezicht blijkt vooral erg goed te werken voor zeer grote ondernemingen. Bij middelgrote bedrijven en het mkb ziet de commissie nog wat obstakels. Om horizontaal toezicht te kunnen toepassen, hebben mkb-ondernemingen bijvoorbeeld altijd een belastingadviseur nodig. Die moet namelijk een convenant met de fiscus sluiten. Dit brengt behoorlijk wat kosten met zich mee.
De Belastingdienst gaat de door de commissie aangegeven knelpunten bekijken.