Elektrische auto van de zaak voordelig opladen
Onlangs heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën aangegeven dat het per 2017 waarschijnlijk goedkoper wordt om de elektrische auto van de zaak bij openbare laadpunten op te laden. In het Belastingplan 2017 komen namelijk plannen te staan voor een verlaging van de energiebelasting.
Uw organisatie kan met werknemers, die over een elektrische auto van de zaak beschikken, afspreken dat zij de kosten voor de verbruikte elektriciteit bij u declareren. Deze afspraak heeft geen gevolgen voor het loon van de werknemer, maar wel voor de kosten (tool) van uw organisatie. Een elektrische auto van de zaak rijdt ongeveer acht kilometer op 1 kWh. Per kWh betaalt uw organisatie gemiddeld € 0,10 tot € 0,20. Uit een vergelijking is gebleken dat er een flink prijsverschil is tussen thuisladen en openbaar opladen (tool) van de elektrische auto van de zaak. Thuisladen bedraagt per kWh € 0,18. Openbaar opladen kost per kWh € 0,25 tot € 0,35. Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorberekening van de hogere investeringskosten voor een openbare laadpaal. De leden Van Weyenberg (D66) en Grashoff (GroenLinks) dienden een motie in waarin werd gevraagd om dit prijsverschil te dichten. Deze motie is op 19 november 2015 aangenomen door de Tweede Kamer.
De nieuwe maatregel heeft een looptijd van vier jaar
Staatssecretaris Wiebes heeft onlangs in een reactie op deze motie aangegeven dat hij in het Belastingplan 2017 zal voorstellen om de energiebelasting voor openbare oplaadpunten, voor de periode van 2017 tot en met 2020, te verlagen. Deze is voor beide laadmogelijkheden namelijk nu nog gelijk. Het gaat om een verlaging van 10,007 cent per kWh naar 4,996 cent per kWh. Deze looptijd is gelijk aan de periode van de fiscale stimulering voor elektrisch rijden. De mate waarin dit lagere tarief voor de energiebelasting wordt doorberekend in de prijs van het laden, bepaalt in hoeverre het elektrisch rijden voor uw organisatie goedkoper wordt. Omdat de hiervoor genoemde plannen van staatssecretaris Wiebes niet overeenstemmen met de Europese regelgeving, zal de Europese Commissie eerst toestemming moeten geven voor de inwerkingtreding per 1 januari 2017.