10.3 Online aanwezigheid
profileren
Het profileren van uw organisatie zal voornamelijk online gebeuren. Voor sollicitanten is het internet namelijk het beginpunt bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Sterker nog: de jongere generatie werknemers verwacht zelfs dat zij het gehele sollicitatietraject online kunnen afronden.
Zorg dat uw organisatie online goed vindbaar is. De marketing- en communicatieafdeling kan de vindbaarheid vergroten met search engine optimization (SEO).
Googelen
monitor
Als u aan de slag gaat, moet u goed weten wat uw huidige werkgeversimago is, zowel extern als intern. Extern is het wereldwijde web een goed startpunt om dit imago in kaart te brengen. Googel uw organisatienaam, monitor de verschillende socialmediakanalen en bekijk hoe uw organisatie digitaal over de tong gaat. Waarom dit van belang is, leest u in het kader op de volgende pagina.
Onderzoeksbureau inschakelen
identiteit
Voor een diepgravend onderzoek naar uw werkgeversimago kunt u een marktonderzoekbureau inschakelen. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden, maar zo’n bureau brengt precies in kaart hoe de arbeidsmarkt over uw organisatie denkt. De conclusie zou best een bittere pil kunnen zijn: misschien strookt het ervaren imago door het grote publiek niet met de door uw organisatie gewenste identiteit. In dat geval is er werk aan de winkel om dit gat te dichten.
Zorg voor adequate reacties online
bedrijfsreview
Als u online communiceert over uw organisatie, moet u rekening houden met reacties. Die kunnen zowel positief als negatief zijn. Zorg ervoor dat u dit in de gaten houdt en een periodiek terugkerend moment inplant om het online werkgeversimago te monitoren. Op social media is het namelijk steeds gebruikelijker om bedrijfsreviews te geven (houd bijvoorbeeld glassdoor.nl in de gaten) en slechte reviews doen het imago weinig goeds. Reageer hier wel adequaat op, dus laat u niet verleiden tot impulsieve en defensieve reacties. Dat zal uw imago verder schaden.
commentaar
U kunt (negatief) commentaar in uw voordeel gebruiken. Als u de opmerkingen regelmatig noteert, zult u op een gegeven moment patronen zien waarmee uw organisatie echt aan de slag kan.