U bent hier

10.1 Wat is arbeidscommunicatie?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juni 2018

Als u zich weet te presenteren als een aantrekkelijke werkgever, trekt u eerder interessante talenten aan. Dit begint met een arbeidsmarktstrategie. Hierin is opgenomen hoe uw organisatie de komende jaren de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek krijgt.

doelgroep

Een belangrijk onderdeel hiervan is de arbeidsmarktcommunicatie. Daarmee zorgt u dat er een bepaald beeld ontstaat bij potentiële werknemers over uw organisatie als werkgever – en over het werk dat wordt gedaan – maar ook dat u de juiste doelgroep aanspreekt zodat de juiste personen in beweging komen om bij uw organisatie te werken.

Met arbeidscommunicatie bereikt u niet alleen potentiële werknemers, maar ook huidige en voormalige werknemers, en andere zakenrelaties.

10.1.1 Het werkgeversimago

merk

Welk beeld u precies overbrengt in uw arbeidsmarktcommunicatie, wordt bepaald door het werkgeversimago. Wat is nu precies het imago – of het merk – van uw organisatie? Het gedrag en de manier van communiceren zijn hierin doorslaggevend.

Kernwaarden

basisprincipe

Om erachter te komen wat het imago is, kunt u het beste eerst naar de directie stappen en vragen wat uw organisatie onderscheidend maakt ten opzichte van concurrenten. Het is daarbij belangrijk om op specifieke kernwaarden (basisprincipes) uit te komen en te weten waaruit die blijken. Mogelijk is uw organisatie bezig met duurzaamheid en het milieu. Een sollicitant zal dan denken dat uw organisatie ook goed voor haar werknemers zorgt. Andere voorbeelden van kernwaarden zijn sociaal, innoverend en integer.

bedrijfscultuur

Als duidelijk is welk imago wordt nagestreefd, kunt u de onderscheidende factoren die de kernwaarden onderstrepen gebruiken in de communicatie. Denk aan het salaris, doorgroeimogelijkheden, uitdagende werkzaamheden of de prettige bedrijfscultuur.

Werknemers

voorbeeld

Test voor de zekerheid het imago bij werknemers. Zij moeten het wel herkennen Vraag dan ook meteen aan ze wat uw organisatie nu onderscheidt van andere werkgevers en waarom het aantrekkelijk is om hier te werken. Het liefst wordt dit onderbouwd met voorbeelden.

U vangt tijdens sollicitatiegesprekken ook zaken op over uw organisatie, zoals de reden waarom kandidaten bij uw organisatie willen werken. Dit is waardevolle informatie over het imago van uw organisatie.

Werving en selectie

omgaan met sollicitanten

Het werkgeversimago wordt ook gevormd door de sollicitatieprocedure. Hoe u omgaat met sollicitanten kan zelfs allesbepalend zijn, omdat dit de eerste indruk vormt voor potentiële werknemers. Uw vacaturetekst en reactie op sollicitanten zijn onderdeel van de arbeidsmarktcommunicatie en moeten passen bij het imago. Géén reactie is funest.

10.1.2 Strategie vormen

wensen

De inhoud en vorm van uw arbeidsmarktcommunicatie moet passen bij het werkgeversimago en bij uw doelgroep. Zorg daarom dat u weet:

  • hoe groot uw doelgroep is;
  • wat de wensen zijn van werkzoekenden;
  • wat concurrenten bieden aan nieuwe werknemers;
  • welke eisen concurrerende werkgevers stellen aan nieuwe werknemers.

strategie

Arbeidscommunicatie gaat verder dan het schrijven van een vacature. Het is een strategisch instrument om de organisatie en haar visie en doelen op de kaart te zetten via blogs, social media, video, podcasts, enzovoorts.

Media

Een ander belangrijk onderdeel van de strategie is welke (social) media u gaat inzetten voor de arbeidscommunicatie. Het is raadzaam om dan onderzoek te doen naar welke media de doelgroep gebruikt en op welke manier. Net zoals u dat doet voor het inzetten van verschillende wervingskanalen voor werving en selectie.

Koppel dit vervolgens aan uw eigen doelstellingen (employer branding, werving of netwerk uitbouwen), zodat u helder heeft op welke manier u berichten en verhalen over uw organisatie verspreidt.

Recruitmentsite

bedrijfswebsite

Veel organisaties hebben een speciale recruitmentsite of vacaturepagina. Die staat los van de bedrijfswebsite, of is daar onderdeel van, en richt zich inhoudelijk alleen op het ‘werken bij...’-verhaal van uw organisatie. Uiteraard plaatst u daar ook openstaande vacatures, informatie over de sollicitatieprocedure en eventueel een sollicitatieformulier.

Zorg ervoor dat uw website ook goed leesbaar is en makkelijk te navigeren op een smartphone. Werkzoekenden bekijken vacatures namelijk steeds vaker via hun telefoon.