9.1 Corrigeren
correct verwerkt
kost extra geld
Het uitgangspunt is uiteraard om ervoor te zorgen dat alles rond de auto van de zaak correct wordt verwerkt voor de loonheffingen. Dat wil echter niet zeggen dat er nooit iets mis mag of zal gaan, maar het is dan vooral belangrijk om dit zelf te corrigeren. Als de Belastingdienst een fout ontdekt, kost dat uw onderneming meestal extra geld.
Verbeteren
Bij onjuistheden of onvolledigheden in de aangifte loonheffingen bent u verplicht om deze op eigen initiatief te verbeteren of aan te vullen. Ontdekt u bijvoorbeeld tijdens het lopende kalenderjaar dat een sluitende kilometeradministratie ontbreekt zodat bijtellen toch nodig is of dat u een verkeerd bedrag heeft bijgeteld, dan moet u dat zo snel mogelijk herstellen.
Foutherstel hangt af van ontdekkingsmoment
opnieuw of aanvullend
Als u een fout ontdekt en de aangiftetermijn van het betreffende tijdvak is nog niet verstreken, moet u opnieuw aangifte doen of u moet een aanvullende loonaangifte insturen. Doet u dat binnen de aangiftetermijn, dan legt de Belastingdienst geen boete op.
losse correctie
gehoor geven
Ontdekt u de fout na afloop van de aangiftetermijn, dan moet u een correctiebericht indienen bij de eerstvolgende of daaropvolgende aangifte. De fiscus verrekent de correctie en de reguliere aangifte met elkaar en legt dan in principe geen boete op. Als de laatste aangiftetermijn van het betreffende kalenderjaar ook al is verstreken, moet u echter een losse correctie indienen. Er volgt dan een naheffingsaanslag en mogelijk een boete.
Verzoek
Ook de Belastingdienst kan een fout in de loonaangifte constateren en u verzoeken of verplichten om die te herstellen. Aan een correctieverzoek moet u bij de eerstvolgende of daaropvolgende aangifte gehoor geven. Bij een correctieverplichting stelt de inspecteur de bijbehorende correctietermijn vast.