Ondernemen in Europa met de e-handtekening
Eurocommissaris Neelie Kroes wil ondernemen in Europa eenvoudiger maken door een nieuw systeem te introduceren van e-handtekeningen en elektronische identificatie. Het elektronisch identificatiesysteem stelt ondernemers in staat om zich op afstand te identificeren in heel Europa omdat de e-handtekening in alle lidstaten geldig is. Dat maakt het ondertekenen van een contract over de grens of het starten van een onderneming een stuk gemakkelijker.
De Europese Commissie heeft onlangs een conceptverordening voor het systeem gelanceerd. Binnen twee jaar moet het systeem werkelijkheid worden. Op deze manier kunnen ondernemers tijd en geld besparen. Veel contacten kunnen namelijk ook digitaal verlopen. Met de e-handtekening – die in alle lidstaten geldig is – hoeven ondernemers niet meer heen en weer te reizen om zaken te doen. Met het nieuwe systeem weten partijen van welke ondernemer de handtekening afkomstig is.
Niet verplicht aan te melden
Meldt een lidstaat zijn elektronische identificatie (eID) aan bij de Commissie, dan zijn overige lidstaten verplicht de e-handtekening te erkennen. Lidstaten zijn niet verplicht zich aan te melden voor e-handtekening. Door de erkenning van nationale eID's krijgen burgers, ondernemingen en overheden gemakkelijker toegang tot overheidsdiensten over de grens. Dit systeem vervangt niet de huidige elektronische identificatie, zoals DigiD. Hiermee kunt u bijvoorbeeld elektronische belastingaangiften ondertekenen en inloggen op veel overheidspagina's.