Meet de tevredenheid van uw werknemers!
U hoopt natuurlijk dat alle werknemers in uw organisatie tevreden zijn over het werk, hun leidinggevende of de bedrijfsvoering in het algemeen. Maar hoe tevreden zijn de werknemers nu echt? Het is goed om hun mening in kaart te brengen. Op die manier krijgt u beter inzicht in de sterke punten en eventuele verbeterpunten van uw organisatie. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek leent zich hier goed voor.
Een medewerkertevredenheidsonderzoek (mto) kan waardevolle informatie opleveren over hoe uw werknemers tegen de organisatie aankijken. Met zo’n onderzoek kunt u niet alleen de sterke kanten van uw organisatie in kaart brengen, maar krijgt u ook meer grip op eventuele verbeterpunten, die anders misschien niet zo snel aan het licht zouden komen. Niet alle werknemers durven namelijk zomaar aan te geven waar zij tegen aanlopen of wat hen dwars zit. Ook weten werknemers niet altijd waar zij met hun klachten of verbeterideeën terechtkunnen.
Anonimiteit van het onderzoek
Denk goed na over de onderwerpen die u in het onderzoek opneemt. Het is daarbij belangrijk om een goede afweging te maken tussen de anonimiteit van de deelnemers en wat u graag wilt weten van uw respondenten. Zo kan het voor u van belang zijn om te weten op welke afdeling de werknemer zit, maar kan deze vraag ervoor zorgen dat de werknemer zich niet volledig vrij voelt om zijn mening te geven. U kunt er ook voor kiezen om de werknemer zelf te laten beslissen of hij zijn naam en afdeling invult. Op die manier vergroot u de respons en krijgt u de kans om verbanden te leggen.
Koppel resultaten terug!
Probeer altijd te zoeken naar verbanden tussen de resultaten van het onderzoek. Op die manier kunt u beter conclusies trekken en daar concrete acties aan koppelen. U kunt ervoor kiezen om jaarlijks een mto af te nemen onder alle werknemers. Vervolgens kunt u per afdeling de resultaten bundelen en de leidinggevenden van de verschillende afdelingen hierover informeren. Op die manier daagt u het management uit om het beste uit zichzelf te halen, laat u werknemers zien wat er gebeurt met de resultaten uit het onderzoek en verbetert u de kwaliteit van de bedrijfsvoering.