Verleng op tijd uw BAPI sleutel!
Pas op dat uw certificaat voor het gebruik van BAPI (Belastingdienst Application Programming Interface) niet verloopt! Als u uw huidige certificaat namelijk voor 27 februari 2007 heeft aangevraagd, verloopt deze mogelijk op 31 december 2009. Verlengt u uw certificaat niet op tijd, dan kunt u niet meer inloggen op de site van de Belastingdienst.
BAPI is uw digitale communicatiekanaal met de Belastingdienst. Het certificaat waarvan u hierbij gebruik maakt, moet u periodiek verlengen. U kunt de verlenging aanvragen via uw softwarepakket. Volgens de website van Diginotar – de instantie die de BAPI certificaten verstrekt en beheert – neemt uw aanvraag ongeveer vijf werkdagen in beslag. Het is echter beter om dit eerder te regelen. Veertig dagen voordat uw certificaat verloopt, stuurt Diginotar een e-mail naar het adres dat bij hen bekend is. Is dit veranderd omdat er in de tussentijd een personeelswissel heeft plaatsgevonden, dan moet u dus zelf actie ondernemen. Met de verlenging van uw certificaat zijn geen extra kosten gemoeid, u betaalt dan alleen de jaarlijkse bijdrage van € 75.
Gegevens veranderd? Jammer, geen verlenging!
Als u uw gegevens die bij Diginotar bekend zijn, heeft veranderd, dan kunt u uw certificaat niet verlengen. U moet dan een nieuw certificaat aanvragen bij Diginotar à € 240. U krijgt dan een certificaat voor de komende vier jaar dat u na twee jaar moet verlengen. U kunt ook kiezen voor een certificaat dat één jaar geldig is. U moet uw nieuwe certificaat nog wel aanmelden bij de Belastingdienst. Ook hier kan een aantal werkdagen overheen gaan. Wees dus op tijd met verlengen!