Werkfruit in uw organisatie werkt!
Steeds meer organisaties zien het nut van het aanbieden van fruit op de werkvloer. En terecht. Van de 69.000 Nederlandse werkgevers met meer dan tien werknemers, hebben er ruim 9.900 'werkfruit' in huis. Volgens het GroentenFruit Bureau, die de campagne Werkfruit heeft opgestart, biedt ruim de helft van de organisaties het werkfruit gratis aan, bij de rest is de bedoeling dat de werknemers (mee)betalen.
De campagne Werkfruit startte in januari 2008 vanuit het idee dat werkfruit bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Doel van het GroentenFruit Bureau is dat het aanbieden van fruit op het werk net zo gewoon wordt als het verstrekken van koffie en thee. Streven was dat binnen drie jaar 3.000 bedrijven het initiatief zouden omarmen. In januari 2010 wordt de campagne uitgebreid.
Vezelrijke peren
Hopelijk is uw bestuurder ook al om. Zo niet, vraag dan eens naar de mogelijkheden. Uw organisatie kan beter kiezen voor sinaasappels, mango's en peren dan voor meloenen, aardbeien en druiven. In die laatste fruitsoorten zitten namelijk nagenoeg geen vezels. Vezelrijk eten verlaagt het cholesterol waardoor de werknemers minder kans lopen op hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn vezels belangrijk voor de stoelgang en werken ze verzadigend. Dit laatste zorgt er weer voor dat de werknemers minder snel trek krijgen. Vezels helpen daarom overgewicht - een ander risico voor hart- en vaatziekten - te voorkomen.