Doorgaan kilometerheffing nu echt de vraag

Het uiteenvallen van het kabinet Balkenende IV heeft onder meer gevolgen voor de kilometerheffing. Dit is namelijk één van de wetsvoorstellen waarover de Eerste- en Tweede Kamer zich nog moeten buigen. Zeker omdat het gaat om een onderwerp dat gevoelig ligt, is de kans aanwezig dat de Kamer dit wetsvoorstel als controversieel bestempeld, waardoor het doorgeschoven wordt naar een volgend kabinet.

Eén van de belangrijkste besluiten die het kabinet wilde nemen, waren de nieuwe bezuinigingsmaatregelen die nodig waren om de crisis te bezweren. Op termijn moest er structureel € 35 miljard per jaar bespaard worden. Andere besluiten die het kabinet Balkenende IV nog wilde of moest nemen:

  • Beperking van de renteaftrek bij overnames bij bedrijven (ligt bij de Tweede Kamer).
  • Crisis- en herstelwet, die met bouwprojecten de economische crisis wil bestrijden (ligt bij de Eerste Kamer). Dit wetsvoorstel moet de procedures voor grote bouwprojecten versnellen.
  • De maatregel om de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar op te trekken (ligt bij de Tweede Kamer).
  • Het plan om jongeren tot 27 jaar een extra tijdelijk contract aan te kunnen bieden (ligt bij de Eerste Kamer).
  • Het wetsvoorstel kilometerheffing, waarbij automobilisten voortaan voor het gebruik in plaats van het bezit van hun auto betalen (ligt bij de Tweede Kamer).

Genomen besluiten

Een aantal besluiten zijn inmiddels al wel genomen. Het gaat hierbij onder andere om de volgende sociale wetten en crisismaatregelen:

  • De tijdelijke regeling voor deeltijd-WW om ontslagen te voorkomen, maar het is nog niet duidelijk of de deeltijd-WW ook per 1 april verlengd wordt.
  • Overeenstemming tussen kabinet en sociale partners over loonmatiging, meer scholing en leer-werkbanen voor jongeren die langer dan drie maanden werkloos zijn.