We blijven bij € 0,19!
Het verlagen van de onbelaste kilometervergoeding voor zakelijke kilometers van
€ 0,19 naar bijvoorbeeld € 0,13 per kilometer vindt staatssecretaris Weekers géén goed idee. Om het fileprobleem in ons land terug te dringen is hij wel op zoek naar fiscale maatregelen die kunnen bijdragen aan de oplossing.
Weekers is op zoek naar maatregelen die administratief eenvoudig zijn, maar wel bijdragen aan minder files. Hij gaf vorig jaar in de Autobrief al aan dat hij samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken welke belastingtechnische maatregelen zouden kunnen helpen bij het bestrijden van het fileprobleem. Hij wil de uitkomsten van deze verkenning vóór de zomer bekendmaken.
Sluit fiscale maatregelen niet uit
Een werkgroep vanuit het bedrijfsleven is hier ook mee aan de slag gegaan. Een flexibele vergoeding voor werknemers met een auto van de zaak voor en een zogenoemd persoonlijk mobiliteitsbudget voor werknemers zonder auto van de zaak. De staatssecretaris sluit geen fiscale maatregel uit, maar ziet wel wat in het plan. Ook de verlaging van de forfaitaire kilometervergoeding niet, hoewel hij heeft aangegeven dat een forse vermindering - bijvoorbeeld naar € 0,13 per kilometer - hem onverstandig lijkt.
Bovenmatig deel
Als het kabinet instemt met de verlaging van de kilometervergoeding, kunt u de werknemer toch € 0,19 per kilometer blijven betalen. U moet het deel dat het forfait van € 0,13 per kilometer overstijgt tot het loon van de werknemer rekenen of bruteren. Het is ook mogelijk het bovenmatige deel van de kilometervergoeding in de vrije ruimte onder te brengen, als uw onderneming de werkkostenregeling al toepast. Onder de oude regels voor vergoedingen en verstrekkingen kunt u over maximaal € 200 per werknemer per maand de eindheffing voor bovenmatige vergoedingen toepassen. U betaalt dan het tabeltarief.