U bent hier

Onderneming & Fiscus
Veel werkgevers vergoeden laadkosten elektrische auto

Veel werkgevers vergoeden laadkosten elektrische auto

Het gros van de werkgevers vergoedt de laadkosten van de elektrische auto van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens onder 400 organisaties. Minder dan de helft stuurt op het laadgedrag van werknemers, terwijl daar financieel mogelijk te winnen valt.

Het vergoeden van reiskosten is één van de meest aangeboden en gewilde arbeidsvoorwaarden. Steeds meer cao’s bevatten afspraken over verduurzaming of groene arbeidsvoorwaarden, in verreweg de meeste gevallen gaat dat om afspraken over duurzame mobiliteit. Met alle technologische ontwikkelingen en aandacht voor duurzaamheid verandert het fossiele wagenpark steeds meer in een elektrisch wagenpark, zowel privé als zakelijk.

Steeds meer laadmogelijkheden

Uit het onderzoek van Ayvens blijkt dat 75% van de organisaties met leaseauto’s de laadkosten van werknemers vergoedt. Daarnaast hebben werknemers steeds meer laadmogelijkheden. Zo heeft 58% van de organisaties inmiddels laadpalen bij het kantoor staan (en 72% van de organisaties met meer dan 100 werknemers). 30% biedt werknemers de mogelijkheid om thuis een laadpunt te laten installeren. ‘Buiten de deur’ laden wordt door 39% (publiek laden) en 48% (snelladen) van de organisaties vergoed. Hoewel op kantoor (of thuis) laden doorgaans goedkoper is dan aan een publieke (snel)laadpaal, stimuleert ‘slechts’ 43% van de werkgevers werknemers om op kantoor te laden. 26% voert zelfs helemaal geen beleid of stimulans wat betreft de laadinfrastructuur.

Laad(paal)kosten auto van de zaak zijn geen loon

Heeft de werknemer een auto van de zaak en laat de werkgever een laadpaal bij de werknemer thuis plaatsen of vergoedt hij de kostprijs van het plaatsen van een laadpaal thuis? Dan zit dit voordeel voor de werknemer al in de waarde van het privégebruik verwerkt. De verstrekking of vergoeding is geen loon voor de werknemer. Ook de elektriciteit voor het laden van de auto van de zaak en eventuele aanpassingen die nodig zijn – zoals een extra groep in de meterkast en een meter om het verbruik te meten – zijn geen loon. Rijdt de werknemer privé een elektrische auto? Dan zijn de laad(paal)kosten onbelast te vergoeden zolang dit past binnen de gerichte vrijstelling van € 0,23 per kilometer. Vergoedingen die de werkgever naast de € 0,23 per kilometer betaalt, zijn loon.