U bent hier

Onderneming & Administratie
CSRD: Geldt het straks nog voor kleinere ondernemingen?

CSRD: Geldt het straks nog voor kleinere ondernemingen?

Mkb-ondernemingen en kleinere mid-caps hoeven zich binnenkort misschien tóch geen zorgen meer te maken over de verplichtingen rondom de duurzaamheidsrapportages van de CSRD. De Europese Commissie wilt namelijk dat deze alleen nog maar gaan gelden voor de grootste ondernemingen.

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die ondernemingen verplicht om via rapportages inzicht te geven in hun impact op mens, milieu en maatschappij. Oorspronkelijk zou de CSRD stapsgewijs worden uitgerold: grote beursgenoteerde ondernemingen mochten als eersten aan de bak (vanaf dit jaar), terwijl niet-beursgenoteerde mkb-ondernemingen uiteindelijk pas na 2028 zouden moeten volgen. De Europese Commissie (EC) heeft onlangs echter een breed pakket aan maatregelen gepresenteerd om de EU-regeldruk voor ondernemingen te verminderen, waaronder een herziening van deze rapportageverplichtingen.

Verplichtingen alleen voor grootste ondernemingen

Een van de voorstellen van dit zogenoemde 'Omnibus-vereenvoudigingspakket', is een flinke versoepeling van de rapportageverplichtingen voor ondernemingen met minder dan duizend werknemers en een omzet van minder dan € 450 miljoen. De CSRD-regelgeving zal zich daarmee dus primair op de grootste ondernemingen richten, die volgens de EC naar verwachting ook de grootste impact hebben op klimaat en milieu. In de praktijk betekent dit dat zo'n 80% van de ondernemingen straks geen duurzaamheidsrapportage meer op hoeft te stellen. Een hoop minder administratieve lasten voor het Europese ondernemingslandschap dus, en een flinke versterking van de concurrentiepositie op de internationale markt. 

Geen last voor kleinere ondernemingen

Verder was de gedachte dat kleinere ondernemingen mogelijk gedwongen zouden kunnen worden om duurzaamheidsrapportages op te stellen vanwege hun rol als toeleverancier. Dat is echter niet meer het geval; rapportageverplichtingen van grote ondernemingen mogen volgens de Commissie geen belasting vormen voor de kleinere ondernemingen in hun waardeketens, zodat deze zich beter kunnen richten op duurzaam ondernemen en groei. Daarnaast wordt de verplichting voor duurzaamheidsrapportages voor ondernemingen die eigenlijk vanaf 2026 of 2027 aan de slag moesten uitgesteld naar 2028. 

EU-Taxonomy, CSDDD en CBAM-verplichtingen

Ook de verplichtingen van de EU-Taxonomy worden teruggeschroefd naar de grootste ondernemingen. De Commissie komt met een financiële materialiteitsdrempel en snijdt het aantal rapportagetemplates onder de Taxonomy met zo'n zeventig procent. De rapportage-eisen van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) (tool), zullen sterk worden verminderd en gelijkgetrokken. Een ander belangrijk onderdeel is de vereenvoudiging van de CO2-heffing aan de buitengrenzen van de EU (CBAM). Deze heffing beschermt EU-bedrijven tegen concurrentie uit landen met lagere klimaatambities. Kleine importeurs worden vrijgesteld van CBAM-verplichtingen door de invoering van een drempel. Ook wordt de verplichting voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen vereenvoudigd.

EC blijft vasbesloten klimaatdoelen te behalen

De wijzigingen in de CSRD, CSDDD en CBAM gaan van kracht zodra de voorstellen zijn goedgekeurd en officieel zijn gepubliceerd door de EU. Volgens de Commissie kunnen de voorgestelde wijzigingen jaarlijks zo'n € 6,3 miljard aan administratieve kosten besparen. De EC blijft echter wél vastbesloten haar klimaatdoelen te behalen: de EU moet in 2050 klimaatneutraal zijn, met als tussenstap een reductie van 55% in broeikasgassen ten opzichte van 1990 in 2030.