Toename van fraudegevallen in 2024
De Fraudehelpdesk constateert op basis van jaarcijfers dat het aantal fraudemeldingen in 2024 met 10% is toegenomen. De gemelde financiële schade liep zelfs op met 20%, tot bijna € 53 miljoen. In totaal werden 63.469 meldingen gedaan. Er was vooral een toename te zien in het aantal gevallen van helpdeskfraude.
In 2024 registreerde de Fraudehelpdesk een toename van meldingen van fraude van 10% en zelfs een verdubbeling van telefonische oplichting. Daarbij ging het vooral om helpdeskfraude (artikel), waarbij criminelen zich voordoen als helpdeskmedewerkers van een bekende onderneming. Zij vragen mensen meestal om software te downloaden om een ‘probleem’ op te lossen en krijgen op deze manier toegang tot hun computer, waarna zij de slachtoffers van geld kunnen ontfutselen.
Bankhelpdeskfraude met ruim 10% gestegen
Het aantal meldingen van bankhelpdeskfraude steeg met ruim 10%. De slachtoffers verloren gemiddeld ruim € 21.500. Bij deze vorm van fraude maken criminelen gebruik van persoonlijke gegevens om slachtoffers telefonisch te overtuigen hun geld over te maken naar een ‘veilige’ rekening, die uiteindelijk van de cybercrimineel rekening lijkt te zijn. Volgens de Fraudehelpdesk valt het op dat fraudeurs over steeds meer voorkennis beschikken. Deze informatie wordt vaak verkregen via phishingmails of datalekken. Doordat de criminelen over steeds meer persoonlijke details beschikken, wordt het voor slachtoffers steeds moeilijker om de echte bank van de frauderende partij te onderscheiden.
Fraudebestrijding hoger op de agenda
De Fraudehelpdesk waarschuwt mensen dat banken nooit om pincodes of inloggegevens zullen vragen. Ook zullen zij hun klanten nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening. Bij twijfel raadt de Fraudehelpdesk mensen aan om zelf contact op te nemen met de bank via een officieel telefoonnummer, bij voorkeur via de app van de desbetreffende bank. De Fraudehelpdesk dringt er bij de politiek op aan om fraudebestrijding hoger op de agenda te zetten.