U bent hier

Onderneming & Administratie
Advieskantoren kunnen verbeteringen doorvoeren

Advieskantoren kunnen verbeteringen doorvoeren

Ondernemers zijn over het algemeen positief over administratie- en accountantskantoren. Dit blijkt uit een onderzoek van Boekhouders.nl. Wel zijn er uit hetzelfde onderzoek een aantal verbeterpunten naar voren gekomen, waar kantoren hun voordeel mee kunnen doen.

Boekhouders.nl deed recent onderzoek naar de meest voorkomende klachten en verbeterpunten in de accountancysector. Er werd gekeken naar meer dan 230 Google Reviews van 120 verschillende administratie- en accountantskantoren in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat er veel meer positieve dan negatieve geschreven beoordelingen zijn. Klanten zijn vooral tevreden over proactieve communicatie van kantoren, het meedenken over mogelijke belastingvoordelen (artikel) en het goed bereikbaar zijn bij vragen.

Grootste ergernissen van ondernemers

De onderzoeksresultaten laten ook zien waar mogelijke verbeterpunten liggen. De grootste ergernissen bij advieskantoren van klanten zijn:

  1. Een onprofessionele houding (23,6%).
  2. Onvoldoende communicatie (14,5%).
  3. Een slechte bereikbaarheid (13,6%).
  4. Fouten in belastingaangiftes (12,0%).
  5. Onverwachte of hoge kosten (11,6%).

Naast de bovengenoemde top 5 klachten zijn er andere ergernissen waar veel ondernemers zich aan storen. Dit zijn vooral het niet nakomen van afspraken (23 reviews), een gebrek aan kennis of ervaring bij medewerkers (17 reviews) en trage reacties op vragen of verzoeken (15 reviews).

Professionaliteit, communicatie en bereikbaarheid

Hoewel het gros van klanten tevreden is, is er nog een wereld te winnen voor advieskantoren. Administratie- en accountantskantoren zouden zich meer kunnen richten op professionaliteit, duidelijke communicatie en een goede bereikbaarheid. Doen zij dit, dan kunnen zij hun klanttevredenheid fors verhogen. Uiteindelijk plukken zij daar zelf weer de vruchten van.