U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pas op de plaats tijdens vuurdoop nieuwe manager

Pas op de plaats tijdens vuurdoop nieuwe manager

Leidinggevenden bevinden zich altijd tussen twee vuren: werknemers en hun behoeften en belangen enerzijds, en het management met de bijbehorende behoeften, belangen en eisen anderzijds. Enkele tips voor de eerste periode in deze lastige positie.

De eerste maanden zijn voor nieuwe leidinggevenden meestal een vuurdoop. Werknemers volgen hun nieuwe manager aandachtig en zullen zijn grenzen verkennen. Ondertussen moet de manager de kantoorpolitiek en onderhuidse spanningen nog leren aanvoelen. Om in de eerste periode een goede indruk te maken, is het verstandig om niet meteen middenin een groepsproces te duiken of de boel meteen stevig op zijn kop te zetten. Met even rustig de tijd nemen en te kijken hoe werknemers onderling samenwerken en wat hun functies zijn, komt de leidinggevende verder. Het biedt ruimte om een eigen leiderschapsstijl uit te werken en overpeinzen hoe deze stijl aan te passen is op de taakvolwassenheid van individuele werknemers (artikel). Vervolgens kan de manager rustig aan het team duidelijk maken wat hij allemaal van plan is en hoe hij gaat leidinggeven. De periode geeft daarnaast de tijd om de doelen van de afdeling en organisatie te analyseren.

Niet meer op gelijke voet met voormalige collega’s

Het is een vreemde gewaarwording om opeens leiding te geven aan werknemers met wie iemand voorheen op gelijke voet samenwerkte. Niet alleen voor de manager zelf, maar ook voor de mensen die nu tot zijn team behoren. Men zit niet langer in hetzelfde schuitje. De verantwoordelijkheid voor de productie, kwaliteit, targets en deadlines (artikel) ligt nu bij de teamleider. Gunnen de voormalige collega’s de manager zijn nieuwe positie? Vooraf de regels van de samenwerking bepalen, praten over de verwachtingen die men van elkaar heeft en mogelijke problemen bespreekbaar maken, voorkomt misverstanden en teleurstellingen. Hiermee creëert de manager ook draagvlak (tool), wat helpt als hij onpopulaire beslissingen vanuit het management op de werkvloer moet doorvoeren.

Van specialist naar generalist

Het overgrote deel van de leidinggevenden is vanuit een inhoudelijke achtergrond op die positie terechtgekomen. Van specialisten worden ze generalisten. De meesten kiezen in zo’n geval voor een faciliterende of coachende stijl van leidinggeven. Dit betekent dat ze de hoofdlijnen uitzetten voor hun team, maar dat ze veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf leggen en samen met hun team besluiten nemen. Specialistische expertise op een bepaald vakgebied combineren met meer algemene kennis en vaardigheden is echter wel mogelijk, en misschien zelfs wenselijk.