U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Aanpak hoge werkdruk richten op het werk

Aanpak hoge werkdruk richten op het werk

Bij het ervaren van hoge werkdruk en de stress die daaruit volgt, spelen verschillende factoren een rol. Persoonlijkheid is er daar één van. Steeds vaker zijn interventies van werkgevers gericht op het versterken van mentale weerbaarheid. Dat blijkt echter weinig effectief te zijn.

Ruim een derde van de werknemers in Nederland meldt zich wel eens ziek vanwege stress en hoge werkdruk. Uit de laatste Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO blijkt dat 20% van de werknemers in het afgelopen jaar last van burn-outklachten had. Werkgevers die maatregelen nemen, richten die vaak op de individuele werknemer. Die kan een coach krijgen, een cursus mindfulness of een training timemanagement. Waarschijnlijk omdat dit eenvoudiger is dan de werkgerelateerde factoren aan te pakken. In een van zijn meest recente columns wijst Ben Tiggelaar op onderzoek van het Wellbeing Research Centre aan de universiteit van Oxford. Dat laat zien dat veel van dit soort maatregelen geen effect hebben.  

Hoge werkdruk voorkomen

Hoewel werkdruk een subjectieve component heeft, ontstaat het wel degelijk door factoren in het werk. Gebrek aan eigen regelmogelijkheden, te weinig tijd voor te veel werk en werk dat niet aansluit bij de capaciteiten van de werknemer zijn bekende boosdoeners. Ook leidinggevenden die onvoldoende geschikt zijn voor hun functie zijn debet aan het ontstaan van werkdruk. Maatregelen zijn volgens Tiggelaar de medewerker betrekken bij de organisatie van het werk en laten meebeslissen over werkroosters, taakverdeling en beoordelingsmethoden. Ook afspraken maken over prioriteiten kan helpen: wat heeft voorrang als het druk is? Richt interventies ook op leidinggevenden. Zij lopen rond op de werkplek en moeten signalen van dreigende overbelasting herkennen en op tijd ingrijpen. Maar in de eerste plaats moeten ze hoge werkdruk helpen voorkomen.