U bent hier

Onderneming & Personeel
Winst en groei niet ten koste van welzijn personeel

Winst en groei niet ten koste van welzijn personeel

Voor de meeste commerciële organisaties zijn winst en groei speerpunten. Deze doelstellingen mogen echter niet ten koste gaan van het welzijn van werknemers. Het merendeel van de leidinggevenden blijkt zich achter dit principe te scharen.

PanelWizard ondervroeg recent – in opdracht van internetmarketingbureau NOBEARS – ruim 500 Nederlandse managers. Het ging hierbij om zelfstandigen met eigen personeel en eindverantwoordelijken binnen organisaties met meer dan 25 werknemers. Hoewel winst en groei belangrijk zijn voor het voortbestaan van commerciële organisaties, beseft 71% van de respondenten dat het risico’s met zich meebrengt voor het welzijn van het personeel. 70% van de managers zegt dan ook dat ze zich meer willen richten op medewerkerstevredenheid, omdat dit de organisatie op de langere termijn duurzaam succes oplevert. Driekwart van de leidinggevenden denkt dat organisaties die niet denderend scoren op het gebied van goed werkgeverschap op termijn zichzelf in de voet schieten.

Werknemers laten meeprofiteren

Uiteraard moet eerst worden gemeten hoe het met de huidige medewerkerstevredenheid gesteld is (tool). Vervolgens kan het management een strategie uitstippelen om eventuele knelpunten weg te nemen. Eén van de manieren om de werknemerstevredenheid te vergroten, is door werknemers te laten meeprofiteren van de groei van de organisatie. Werknemers weten en voelen dan waar ze het voor doen en zien hun inzet beloond. Dat komt hun eigen welzijn en ontwikkeling ten goede, maar ook het succes van teams en de organisatie als geheel. 84% van de leidinggevenden vindt dan ook dat werknemers het verdienen om mee te profiteren.