U bent hier

Onderneming & Salaris
Veranderingen Arbowet op komst door akkoord Verzamelwet 2025

Veranderingen Arbowet op komst door akkoord Verzamelwet 2025

De Eerste Kamer heeft deze week ingestemd met de Verzamelwet SZW 2025. Hierin worden ook een aantal wijzigingen in artikelen van de Arbowet geregeld. Soms zijn dat wetstechnische aanpassingen of gaat het om een andere formulering van begrippen.

In de Verzamelwet SZW 2025 worden een aantal kleine verbeteringen aangebracht in verschillende wetten. De Verzamelwet bevat ook een paar veranderingen van artikelen van de Arbowet. Dat zijn onder andere de volgende:

  • Artikel 9 Grondslag voor verwerking gezondheidsgegevens

Aan artikel 9 van de Arbowet wordt een nieuw lid toegevoegd dat bepaalt dat het in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) opgenomen verbod om gegevens over de gezondheid te verwerken, niet van toepassing is als de werkgever dit doet en het noodzakelijk is om een meldingsplichtig arbeidsongeval te melden en hierover te rapporteren aan de Arbeidsinspectie. Het verwerken van gezondheidsgegevens is verboden, maar bij meldingsplichtige arbeidsongevallen moet een ongevalsonderzoek plaatsvinden. Daarvoor moet de werkgever zo veel mogelijk informatie over het ongeval verstrekken, waaronder over het slachtoffer. Hij ontkomt er dan niet aan om gegevens over de gezondheid te verwerken.

  • Artikel 24 Toezicht Arbeidsinspectie

DE SER adviseert in de Arbovisie 2040 een onderzoeksplicht voor de Arbeidsinspectie als een bedrijfsarts of een andere kerndeskundige de inspectie verzoekt om een onderzoek in te stellen naar een ongezonde of onveilige situatie op de werkvloer. Volgens artikel 24 van de Arbowet is de Arbeidsinspectie nu al verplicht om een melding of verzoek van een vakbond, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging op te volgen. Daaraan worden nu de bedrijfsarts en andere kerndeskundigen toegevoegd. De Arbeidsinspectie is verplicht hun meldingen te onderzoeken.

  • Aanpassing definitie PSA

De definitie van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) wordt aangepast om het begrip beter leesbaar te maken. Door de toevoeging ‘blootstelling aan’ wordt duidelijk dat bijvoorbeeld niet het pesten, maar het ondergaan van pesten onder PSA valt. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor de verantwoordelijkheid en verplichtingen van de werkgever. Die moet nog steeds beleid voeren om PSA tegen te gaan. Ook is seksuele intimidatie apart benoemd in plaats van als onderdeel van ‘direct onderscheid’.

  • Stijging WGA-premie

Als de werkgever eigenrisicodrager wordt, blijven de bestaande uitkeringslasten achter bij UWV. Dit zijn de zogenoemde staartlasten. De werkgever stelt er geen premie meer tegenover, maar de lasten moeten wel betaald worden. Dat wordt gedaan vanuit het staartlastvermogen. Dat is onderdeel van de Werkhervattingskas. Door het staartlastvermogen op te heffen en de WGA-staartlasten toe te voegen aan de overige WGA-uitkeringen, gaat het negatieve staartlastvermogen op in het reguliere WGA-vermogen in de Werkhervattingskas. Hierdoor kan de WGA-premie voor werkgevers op termijn licht stijgen. Vanaf 1 januari 2025 worden de staartlasten ook in de WGA-berekening meegenomen. Via de website van de Eerste Kamer is de wettekst in te zien en de memorie van toelichting.