U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Minder fraudeurs, groter bedrag aan verzekeringsfraude

Minder fraudeurs, groter bedrag aan verzekeringsfraude

In 2023 betrapten verzekeraars bijna 8.000 keer mensen die verzekeringsfraude wilde plegen. Het gaat dan om fraude bij zowel onterechte claims als bij het aanvragen van verzekeringen. Het fraudebedrag komt in totaal uit op 86 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. Een jaar eerder (2022) werden bijna 10.000 fraudeurs betrapt en 80 miljoen euro bespaard.

Hoewel er minder mensen tegen de lamp liepen in 2023, zijn de bedragen van verzekeringsfraude wel hoger. Ook in deze ‘tak van sport’ vindt een professionaliseringsslag plaats. Fraudetactieken worden steeds ingewikkelder. Eerder bleek al dat 42,5% van alle gedetecteerde fraudepogingen in de financiële en betalingssector plaatsvindt met behulp van artificial intelligence (AI). Van dat percentage is ongeveer 29% succesvol. 

Registratie in waarschuwingssysteem na fraude

In 2023 heeft het CBV 225 adviezen over relevante cyberincidenten en -dreigingen met de sector gedeeld. Als een fraude is onderzocht en aangetoond, zijn er meerdere maatregelen mogelijk. De claim afwijzen, de polis beëindigen, de onderzoekskosten terugvorderen en aangifte doen bij de politie. Verzekeraars kunnen er ook voor kiezen de gegevens van de fraudeur op te nemen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem. Verzekeraars hebben vorig jaar 3.177 keer iemands gegevens in dit systeem geregistreerd. Dat is 15% minder dan in 2022. Voor zes op de tien fraudeurs blijft het bij één of meer andere maatregelen.

Voorkomen fraude altijd nog het beste

Daarnaast zijn er ook maatregelen te nemen om fraude te voorkomen en om de cybersecurity van uw organisatie te verbeteren (toolbox). Sommige maatregelen liggen voor de hand, zoals het installeren van updates, het regelmatig back-ups maken van systemen en ze testen, bepalen wie toegang heeft tot data en diensten, het versleutelen van opslagmedia met gevoelige bedrijfsinformatie en controleren welke apparaten en diensten bereikbaar zijn vanaf internet omdat ze extra bescherming nodig hebben. Daarnaast is het nodig om te inventariseren welke logbestanden nodig zijn. Logbestanden spelen een sleutelrol in het detecteren van aanvallen en het afhandelen van incidenten (notificaties). Ook multifactorauthenticatie is van belang: dat voorkomt dat een cybercrimineel door het raden van een wachtwoord toegang kan krijgen tot een account.

Lees hier alles wat u moet weten om schade aan uw onderneming door fraude te voorkomen.