Succes met team en tóch de digitale boot missen
Het zijn turbulente tijden, ook op technologisch gebied. Wat gisteren een gegarandeerd succes was, kan morgen alweer hopeloos achterhaald zijn. De meeste organisaties – en de teams daarbinnen – moeten daarom meer dan ooit alert blijven op veranderingen in de markt.
De honger naar technologische noviteiten lijkt enerzijds onbegrensd. Denk maar aan alle mogelijkheden van AI, voluit artificial intelligence (artikel), en robotisering op de werkvloer (artikel). Tegelijkertijd brengen deze ontwikkelingen risico’s (tool) en onzekerheden met zich mee. Voor teams die gewend zijn geraakt aan de roes van succes kunnen de digitale transformatie (artikel) en de bijbehorende razendsnelle ontwikkelingen lastig zijn. Zij zijn zich comfortabel gaan voelen bij het succes van het verleden, en willen dat succes graag herhalen en doortrekken naar de toekomst. Het gevaar bestaat dat die teams zich steeds meer richten op wat ze in het verleden goed deden, zonder te letten op wat de vereisten van morgen zijn.
Groot team dempt besluitvorming
De samenstelling van een team kan bevorderend, maar ook belemmerend werken bij het gezamenlijke leer- en innovatieproces. Zo kan een groot team – van 12 teamleden of meer – bijvoorbeeld de rem zetten op zowel het teamleren als de teameffectiviteit. In een groot team ontstaan vaak subculturen en dragen afzonderlijke teamleden minder bij aan de centrale besluitvorming. Ook wordt informatie niet optimaal gedeeld. Het opsplitsen van het team in kleinere teams kan dan het overwegen waard zijn.
Exploratieve en stabiele werknemers
Een team moet daarnaast heterogeen zijn: het moet werknemers van divers pluimage bevatten. Heterogene teams zijn beter toegerust om te leren en te ontsnappen aan de gevaren van ‘de hang naar het succesvolle verleden’. Teams hebben dan ook zowel exploratieve werknemers (verkenners van het nieuwe) als op stabiliteit gerichte mensen (behouders van het goede) nodig. Exploratieve werknemers zullen echter eerder dan ‘de ruggengraat’ (artikel) kansen ruiken en de innovatie achterna gaan, al dan niet buiten de organisatie. Een goede teammanager ziet dit aankomen en weet tijdig nieuwe exploratieve werknemers aan het team toe te voegen.