U bent hier

Onderneming & Administratie
Digitaal bezwaar indienen mogelijk vanaf 1e kwartaal 2025

Digitaal bezwaar indienen mogelijk vanaf 1e kwartaal 2025

Het wordt voor fiscaal dienstverleners vanaf het eerste kwartaal van 2025 mogelijk om digitaal bezwaar in te dienen met met het eigen softwarepakket. Dit gaat voorlopig gelden voor de inkomensheffing, vennootschapsbelasting en BTW.

Momenteel is het voor fiscaal dienstverleners nog niet mogelijk om digitaal bezwaar in te dienen met hun eigen softwarepakket. Daar komt volgend jaar verandering in. In het eerste kwartaal van 2025 wordt het voor de inkomensheffingen, BTW en vennootschapsbelasting mogelijk om digitaal bezwaar in te dienen. 

Ook digitale ontvangstbevestiging

De fiscale dienstverlener krijgt  dan een digitale rechtsgeldige ontvangstbevestiging van de indiening van het bezwaar. Daarna verloopt de bezwaarprocedure (toolbox) weer via brieven. Het is wel de bedoeling dat dit straks ook digitaal gaat verlopen. De dienstverlener moet over een PKI-overheidscertificaat beschikken als hij het digitaal bezwaar wil gaan gebruiken via het softwarepakket van de leverancier.

Prioriteit voor ambtshalve vermindering

In 2025 gaat de fiscus verder bekijken of het digitaal bezwaar uitgebreid kan worden voor andere mogelijkheden. De koepelorganisaties en de Belastingdienst willen graag dat het verzoek tot ambtshalve vermindering hierna de eerstvolgende mogelijkheid wordt om digitaal in te dienen. Hierna kan het digitaal bezwaar mogelijk worden uitgebreid voor de loonheffingen, dividendbelasting en erf- en schenkbelasting.