Stereotypen op de werkvloer aanpakken
Denken in stereotypen kan leiden tot discriminatie en uitsluiting. Om dit uit te bannen, is het belangrijk inzichtelijk te maken hoe ze werken. Daarmee kan het risico van psychosociale arbeidsbelasting worden aangepakt en een veilige bedrijfscultuur worden bevorderd.
Stereotypen zijn hokjes die we allemaal gebruiken om mensen in te delen. Ze zijn makkelijk en herkenbaar en bevestigen de identiteit die we willen hebben. Het menselijk brein vindt het gebruik van stereotypen comfortabel, maar in de praktijk leiden ze tot discriminatie en uitsluiting. Als werknemers denken in stereotypen kleurt dit onbewust het beeld dat ze van elkaar hebben. Er zijn verschillende soorten stereotypen, waaronder:
- Onvolledige informatie – ook op basis van zeer weinig informatie wil ons brein toch iemand in een hokje plaatsen
- Self fulfilling prophecy – de verwachtingen die je van een ander hebt komen uit omdat je (onbewust) je gedrag op die persoon aanpast.
Oneerlijke praktijken bij werving en selectie
Waar mensen wel verschillen zien in de ‘eigen’ groep, zien ze dat veel minder in andere groepen. Zo zien mannen veel verschillen tussen mannen onderling, maar denken ze eerder dat alle vrouwen op elkaar lijken en bijvoorbeeld zorgende types zijn. De werkelijkheid is echter dat de verschillen tussen mensen binnen een groep groter zijn dan de verschillen tussen groepen. Denken in stereotypen kan gelijke behandeling in de weg staan en leiden tot oneerlijke praktijken bij onder andere de werving en selectie (artikel) in organisaties. Werkgevers die diversiteit en inclusie nastreven, moeten beginnen bij bewustwording van denken in stereotypen (artikel). Dit is nodig om indirecte discriminatie aan te pakken.