U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Manager heeft in de hand of creatief idee succesvol is

Manager heeft in de hand of creatief idee succesvol is

Als een werknemer een idee heeft voor een nieuw product of andere een werkwijze, bepaalt niet zozeer de inhoud van het idee of het wordt overgenomen, maar de manier waarop de leidinggevende zich opstelt. Competitieve managers zullen minder snel een creatief idee van een werknemer aannemen.

Leidinggevenden die ernaar streven om de beste te zijn en het belangrijk vinden zich te profileren, zijn minder ontvankelijk voor de creatieve inbreng van werknemers. Organisaties waarin creativiteit en innovatie doorslaggevend zijn voor het succes van de organisatie kunnen nadeel ondervinden van leidinggevenden die te competitief zijn ingesteld.

Competitieve manager minder open voor ideeën

Managers die bij zichzelf ruimte voor verbetering zien en nieuwe vaardigheden willen leren, staan meer open voor suggesties van werknemers dan managers die graag demonstreren dat ze over meer kennis en vaardigheden beschikken dan hun personeel. Een manager die competitief is ingesteld, vindt het moeilijk om van werknemers te horen dat bepaalde zaken op de werkvloer voor verbetering vatbaar zijn. Hij zal de neiging hebben om alleen ideeën van hogergeplaatsten in het organogram aan te nemen.

Nut van idee benadrukken

Leidinggevenden moeten werknemers dus voldoende ruimte geven om innovatieve ideeën in te brengen. Werknemers hebben hier overigens zelf ook een belangrijke rol in. Door bij het presenteren van hun creatieve ideeën vooral het nut van het idee te benadrukken, voelt een competitieve manager zich minder bedreigd en is de kans groter dat hij het idee accepteert. Brengt de werknemer een idee in waarbij hij ook het probleem benoemt, dan zal een competitieve manager dat eerder als een aanval op zijn leiderschapskwaliteiten ervaren en minder snel geneigd zijn om het idee te omarmen.