Campagne voor fietshelm ook gericht op werknemers
Als het aan het nieuwe kabinet ligt, moeten zo veel mogelijk fietsers in Nederland een helm dragen. Het aantal verkeersongevallen waarbij een fietser slachtoffer is, neemt toe. De campagne gaat zich ook richten op mensen die de fiets voor woon-werkverkeer gebruiken.
Het aantal verkeersongevallen waarbij een fietser zwaargewond raakt, is de afgelopen tien jaar met 27% toegenomen, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Verkeersongevallen waarbij een fietser het slachtoffer is, vormen nu de grootste groep. Dat komt maar deels door de toename van het gebruik van de e-bike, want bij 80% reed het slachtoffer op een gewone fiets. Daarom moet straks bij voorkeur elke fietser een helm dragen, hoewel de campagne zich eerst op de risicogroepen zal richten: ouderen en kinderen onder de 12 jaar. Ook forensen vormen een doelgroep. Zij gebruiken de fiets voor woon-werkverkeer en fietsen dus (bijna) dagelijks. Hier kan ook een rol weggelegd zijn voor de werkgever die werknemers met een fiets van de zaak kan voorlichten over de risico’s van fietsen zonder helm.
Effectiviteit van de helm als preventie
Er zijn geen recente cijfers over ernstige verkeersongevallen per voertuig omdat deze sinds 2022 niet meer worden geregistreerd in het Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland (BRON). Van de ernstige ongevallen die in 2022 in ziekenhuizen zijn geregistreerd, ging het bij 70% om een fietser. Als het om verkeersdoden gaat, was bijna vier op de tien een fietser. In 2022 was naar schatting 19% van de ernstig verkeersgewonde fietsers het gevolg van een ongeval met een elektrische fiets. Dat was in 2015 nog 4%. Uit Amerikaans onderzoek naar de effectiviteit van helmen voor preventie blijkt dat het dragen van een helm het risico op hoofd- of hersenletsel met 63% tot 88% vermindert. Daarbij maakt het niet uit of het ging om een ongeval waar een motorvoertuig bij betrokken was. Verwondingen aan het midden- en bovengezicht namen met ongeveer 65% af.