U bent hier

OR & Medezeggenschap
AWVN: Werkgevers tevreden over hybride werken

AWVN: Werkgevers tevreden over hybride werken

Nederlandse werkgevers zijn over het algemeen tevreden over hybride werken en gaan werknemers niet verplichten om vaker naar kantoor te komen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van werkgeversvereniging AWVN. Er zijn echter ook nog aandachtspunten als werknemers veel thuiswerken. Daar kan de ondernemingsraad (OR) op inspringen.

Bij een overgrote meerderheid van de Nederlandse bedrijven (94%) wordt regelmatig thuisgewerkt, blijkt uit het vierde ledenonderzoek van AWVN Hybride werken nieuwe realiteit. Ruim de helft van de Nederlanders werkt regelmatig thuis. Zij komen gemiddeld 3 dagen per week naar kantoor en werken 2 dagen thuis. Die verhouding is al enkele jaren stabiel.

Geen kantoorplicht

Driekwart van de 358 ondervraagde werkgevers is tevreden over het hybride werken in hun organisatie en bijna net zoveel werkgevers willen de situatie houden zoals hij is. Ongeveer 1 op de 3 zou graag zien dat werknemers wat vaker naar kantoor zouden komen, vooral vanwege de sociale cohesie binnen de organisatie, maar van een kantoorplicht lijkt geen sprake. Werkgevers zien namelijk ook dat gedeeltelijk thuiswerken voordelen biedt. Zo draagt hybride werken bij aan een betere werk-privébalans bij werknemers (artikel) en gaat dit niet ten koste van de prestaties.

Spreiding kantoor- en thuiswerkdagen

Behalve de sociale cohesie is de spreiding van de kantoor- en thuiswerkdagen een punt van aandacht voor werkgevers. Verreweg de meeste werknemers komen op dinsdag en donderdag naar kantoor, terwijl er met name op woensdag en vrijdag bijna niemand is. Werkgevers zouden liever een betere spreiding van de bezetting zien, maar dat blijkt vaak lastig te realiseren. Zeker voor werknemers met jonge kinderen. Zij kunnen, bijvoorbeeld vanwege de kinderopvang, meestal niet zomaar schuiven met dagen.

OR kan aandringen op evaluatie van beleid voor hybride werken

De OR kan bij de bestuurder aandringen op een evaluatie van het beleid voor hybride werken (toolbox). Wat zijn de ervaringen van werknemers met deels op kantoor en deels thuiswerken? Is er bij hen een goede balans tussen werk en privé en draagt hybride werken daaraan bij? Zijn de thuiswerkfaciliteiten in orde? Tegen welke struikelblokken lopen werknemers aan en welke zaken zouden zij liever anders zien? En hoe kijken leidinggevenden aan tegen het gedeeltelijk thuiswerken? De uitkomsten van zo’n evaluatie bieden de organisatie de nodige handvatten om het beleid verder aan te scherpen en beter af te stemmen op de behoeften van werknemers en de situatie in de organisatie.