U bent hier

Onderneming & Administratie
Populariteit van AI-tools vraagt om AI-beleid

Populariteit van AI-tools vraagt om AI-beleid

Het CBS meldt dat 23% van de bevolking van 12 jaar of ouder in 2024 gebruik heeft gemaakt van een generatieve AI-tool, zoals ChatGPT. 18- tot 25-jarigen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding spannen de kroon; bij hen ligt dit percentage op ruim 60%. Werkgevers doen er goed aan beleid te maken rondom AI-gebruik.

Uit het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2024’ komt naar voren dat het AI-gebruik in de leeftijdscategorieën 18 tot 25 jaar (48,7% van hen heeft in 2024 gebruikgemaakt van een AI-tool) en 25 tot 35 jaar (41,5%) het populairst is. Van de 18- tot 25-jarigen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding heeft zelfs 60% dit jaar gebruikgemaakt van een AI-tool. Hoewel het onderzoek niet verduidelijkt of dat om privégebruik of professioneel gebruik gaat, doen werkgevers er goed aan niet zomaar voorbij te gaan aan deze cijfers. Het gebruik van AI-tools biedt namelijk allerlei kansen (artikel) én kent diverse risico’s (artikel), waaronder het risico op datalekken. Het is mogelijk om deze risico’s te beperken door AI-gebruik in de organisatie te reguleren (tool). Dit kan ook op individueel niveau (tool).

AI nog geen gemeengoed op HR-afdeling

Volgens een ledenonderzoek van werkgeversvereniging AWVN doet ruim 40% van de werkgevers nog niets met AI. Vaak komt dit door een gebrek aan kennis over AI binnen de organisatie of doordat het niet bij de werkzaamheden past. Ook zijn er zorgen over de veiligheid van gegevens. Werkgevers die wél AI gebruiken, doen dit vooral om efficiënter te werken en de kwaliteit van producten en diensten te verhogen.
Het gebruik van AI is ook nog geen gemeengoed op HR-afdelingen, terwijl daar volgens de werkgeversvereniging juist veel toepassingskansen liggen. Werkgevers verwachten namelijk dat AI op de lange termijn vooral impact gaat hebben op de functies en opleidingsbehoeften van werknemers. AI wordt op HR-gebied vooralsnog voornamelijk gebruikt om vacatureteksten op te stellen. AWVN heeft voor werkgevers een AI-starterkit gemaakt. Hierin staan praktische tips, handvatten en praktijkvoorbeelden om met AI aan de slag te gaan.

Doe mee aan onderzoek naar AI-gebruik

Waar HR-professionals AI-tools dus voornamelijk gebruiken voor het opstellen van vacatureteksten, daar gebruiken sollicitanten ze vooral voor het schrijven of verbeteren van een sollicitatiebrief of een cv. Dat vrijwel iedereen met behulp van AI een fatsoenlijke brief op kan stellen, roept de vraag op of werkgevers er goed aan doen om vast te houden aan dit selectie-instrument (artikel). Naast het opstellen van vacatureteksten zijn er voor de werving en selectie van nieuwe werknemers nog veel meer toepassingsmogelijkheden van AI. Zo kunnen AI-tools bijvoorbeeld helpen bij het ontwikkelen een gestructureerde en objectieve selectieprocedure en het beoordelen van sollicitanten.
Rendement Uitgeverij doet in samenwerking met Tilburg University onderzoek naar de werving-en-selectiepraktijken in Nederland. In dit onderzoek wordt onder meer in kaart gebracht hoe werkgevers omgaan met het gebruik van taalmodellen zoals ChatGPT. Ook uw input is van harte welkom. Deelnemen aan het onderzoek kan via deze link. Na afloop van het onderzoek ontvangt u een rapport met de resultaten.