U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Vingervlugge navigatie dankzij kruimelpad op website

Vingervlugge navigatie dankzij kruimelpad op website

Binnen het vakgebied websitebeheer vallen nog weleens de begrippen ‘kruimelpad’ en het aanverwante ‘broodkruimelnavigatie’. Het zijn treffende en makkelijk te visualiseren termen voor het hulpmiddel dat de structuur van een website laat zien.

Veel (potentiële) klanten beginnen hun zoektocht naar een geschikte aanbieder voor de producten of diensten die ze willen afnemen vandaag de dag online. Organisaties moeten hun bedrijfssite dus op orde hebben (artikel). Niet alleen met een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving, maar ook op het gebied van de privacywetgeving. Denk bijvoorbeeld aan de regels rond het plaatsen van cookies op de website (artikel), maar ook het gevaar van formjacking bij het invullen van webformulieren (artikel). En wat te denken van zaken die al snel over het hoofd gezien worden, zoals dode links op de website (tool)?

Gehele websitestructuur aanklikbaar

Bij de vormgeving van de website valt in ieder geval makkelijk winst te behalen door een kruimelpad toe te voegen. Net zoals Hans en Grietje in het befaamde sprookje een spoor van broodkruimels achterlieten om hun weg terug te vinden, helpt een kruimelpad op een bedrijfssite bezoekers bij de oriëntatie en navigatie. Het laat namelijk in één oogopslag zien hoe de momenteel getoonde webpagina (de kruimel) zich verhoudt tot de gehele websitestructuur (het pad). Stel dat een organisatie huishoudelijke artikelen verkoopt. Iemand die op zoek is naar een staafmixer en zich volgens het kruimelpad bij ‘Homepage > Producten > Keukenapparatuur > Broodroosters’ bevindt, kan binnen één handeling terug naar ‘Keukenapparatuur’ en zijn zoektocht vervolgen naar ‘Homepage > Producten > Keukenapparatuur > Staafmixers’. De subpagina’s van het kruimelpad moeten natuurlijk wel aanklikbaar zijn.

Klantvriendelijk en zoekmachinevriendelijk

Een duidelijk kruimelpad is niet alleen klantvriendelijk, het zorgt er ook voor dat minder bezoekers gefrustreerd de website verlaten, omdat ze niet (snel) kunnen vinden wat ze zoeken. Relatief kleine aanpassingen als deze kunnen de omzetcijfers (artikel) dan ook flink stuwen. Het zal daarnaast minder vragen opleveren bij de klantenservice, omdat de organisatie websitebezoekers als het ware een plattegrond biedt die ze hopelijk zelf kunnen uitvogelen. Tot slot kan een kruimelpad ervoor zorgen dat de organisatie in kwestie hoger in de zoekmachines getoond wordt (en is daarmee dus onderdeel van SEO, search engine optimization), maar de experts zijn het niet eens of dit een significant of verwaarloosbaar verschil oplevert.