U bent hier

Onderneming & Fiscus
Subsidiepot voor elektrische bedrijfsauto fiks verhoogd

Subsidiepot voor elektrische bedrijfsauto fiks verhoogd

Ondernemers en non-profitinstellingen kunnen dit jaar toch nog putten uit een subsidie voor de aanschaf van een volledig elektrische bedrijfsauto. Het budget voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfauto's (SEBA) was eigenlijk al goeddeels op, maar de pot is nu vergroot naar € 60 miljoen.

De SEBA is één van de subsidies waarmee de overheid het verduurzamen van de bedrijfsvoering een zwengel wil geven. De regeling geeft maximaal € 5.000 subsidie op de aanschaf of lease van een emissieloze bedrijfsauto. Eén van de eisen voor de subsidie is dat de ondernemer eerst de SEBA moet aanvragen, vóórdat hij de definitieve lease- of koopovereenkomst afsluit. Alle voorwaarden van de SEBA zijn te vinden op de site van uitvoerder RVO, net als een lijst met elektrische bedrijfsauto's waarvan het bekend is dat ze in aanmerking komen voor de SEBA.

Laatste jaar voor de SEBA

Dit jaar is vooralsnog het laatste jaar dat het loket voor de SEBA open is. Dat leidde volgens de RVO tot extra interesse, waardoor de bodem van de subsidiepot sneller in zicht kwam dan gedacht. Het oorspronkelijke budget van € 30 miljoen is daarom eind juli verdubbeld. Volgens de laatste gegevens, van 12 augustus 2024, is er nog ruim € 26 miljoen beschikbaar. Maar het vergeven subsidiebedrag kan ook weer dalen doordat aanvragen worden afgewezen of ingetrokken, en daarom stelt de RVO dat het aanvragen van SEBA zin heeft 'tot het laatste moment'. Oók als het budget al overtekend is. Het SEBA-loket is in principe open tot 31 december 2024 12:00 uur.

SEBA combineren met MIA

Voor ondernemers kan het verder nog interessant zijn om de SEBA te combineren met de milieu-investeringsaftrek (MIA). De elektrische bestelauto staat namelijk ook op de Milieulijst (onder code E 3103 om precies te zijn), en dat is een vereiste om MIA te kunnen aanvragen. De investeringsaftrek via de MIA kan in dit geval oplopen tot 27%, al wordt de ontvangen SEBA-subsidie dan wel in mindering gebracht op het investeringsbedrag. De RVO legt uit dat de ondernemer vóór de aanschaf eerst gebruik moet maken van de SEBA, omdat voor die subsidie de eis is dat er nog géén definitieve koopovereenkomst is gesloten. Als de koop definitief is, kan de investering ook worden aangemeld voor de MIA.

Truckrijbewijs soms nodig voor bestuurder

Een aandachtspunt voor sommige nieuwe elektrische bedrijfsauto's is overigens nog wel het rijbewijs. Sinds 1 juli 2024 moeten bestuurders van elektrische voertuigen met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilo namelijk verplicht een truckrijbewijs (C-rijbewijs) hebben. Eerder was er nog een gedoogconstructie, waardoor een rijbewijs voor een personenauto (B-rijbewijs) ook voldoende was. Na felle kritiek van brancheorganisaties is het gedoogbeleid inmiddels wel met een jaar verlengd. Maar die coulance geldt alleen voor elektrische bedrijfswagens in deze gewichtscategorie die al vóór 1 oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld. Voor nieuwe bedrijfsauto's geldt dit gedoogbeleid dus niet meer, al komen er mogelijk vanaf volgend jaar Europese regels aan die een B-rijbewijs weer wel mogelijk maken.